Vraag 22

Vraag 22

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 21:40 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: van de Velde | Datum: Zondag 19 mei 2024, 02:22 uur

Ik vraag me af, een beetje doelloos of in cirkeltjes rekenen met M=Fx l , telt dat ook als "gebruik van de formule" ? 

Door: van Dodewaard | Datum: Zondag 19 mei 2024, 09:44 uur

Als ze dan (een deel van) de formule op schrijven en daarbij de juiste grootheden invullen, wel.  

Door: van de Velde | Datum: Zondag 19 mei 2024, 10:55 uur (Bewerkt op: 19-05-2024 10:56)

leerlinge noteert:

F= 2N  0,02 N                              (inclusief die doorhaling) 

l = 20 cm 

M= Fx l = 0,02 x 20 = 0,40 Nm 

Heeft ze nou wel of niet dat eerste bolletje?  daar staat (2,0 (N)) , maar die buitenste haakjes lijken me meer bedoeld als aanvullingshaakjes, interpunctie zeg maar,  dan als "waarde onbelangrijk"  
Zij snapte denk ik wel dat er van massa naar kracht gerekend moest worden, 0,20 kg wordt  2 N
Maar dan moet dat keer 20 (cm) (die ze dan vergeet om te rekenen) en dan komt zer ene factor 100 te hoog uit. 
Oh, dan zal dt oor de zwaartekracht wel gedeeld door 10 moeten en ja hoor dan klopt het.

Ik neig ernaar het eerste punt (zwaartekracht ) toch te geven, en beide omrekenfoutjes te vatten onder "rest van berekening juist" ten koste van 1 punt dus. 
 

Door: Martijn van Aken | Datum: Zondag 19 mei 2024, 12:37 uur

Poe, ik zou er al moeite mee hebben als een leerlingen alleen F = 2,0 N zou opschrijven, er moet toch echt zwaartekracht staan lijkt me.
Die dat er een kracht van 2 N nodig ziet een rekenkundig handige leerling wel?
Dan zou een leerling die met de M = Fl terugrekent dat de kracht 2,0 N moet zijn ook alle punten krijgen?

 

Door: van de Velde | Datum: Zondag 19 mei 2024, 13:07 uur (Bewerkt op: 19-05-2024 13:08)

ja, ik denk wel dat dat de consequentie is van de "toon aan dat... " opdrachten, in combinatie met "noteren van...." in het CV. 
daarmee creëer je heel vel ruimte voor voordeel van de twijfel, en dat helpt de sloddervosjes wel een beetje mee. 

Hier zi ik in elk geval niet de neiging mete die 2 kg te rekenen.

Door: Lisa Speijer | Datum: Zondag 19 mei 2024, 13:28 uur

@Martijn van Aken dit ben ik al tegen gekomen... 

Ik had een leerling die terug rekende naar F = 2 N. Verder geen uitleg waarom dit klopte of deze waarde gekoppeld aan de m. Dit heb ik fout gerekend. De lln heeft dan niet door dat die M moet berekenen ipv F. Wel 1 punt voor de formule, maar geen punt voor het noteren van Fz en rest van berekening. Ongeacht er dan uiteindelijk F = 2 N staat. Of ben ik dan te streng? 

Door: Daniël Schraa | Datum: Zondag 19 mei 2024, 15:30 uur

@Lisa Speijer: Als je de punten van het CV volgt, heeft deze leerling gewoon alle punten binnenheharkt. Is het netjes? Nee. Klopt het in lijn met het CV en de vraagstelling? Ja.

Door: van de Velde | Datum: Zondag 19 mei 2024, 18:14 uur

@Daniël Schraa . een leerling die met 0,40 Nm en 0,2 m 2 N berekent heeft op zijn best (nog maar) één punt. Dat die zwaartekracht 2 N is is namelijk nergens in de gegevens te vinden en daarmee toon je dus ook (nog) niet aan dat die 0,40 Nm correct zijn.

Dus totdat die 2N aan die 0,20 kg worden gelinkt alleen het formulepunt..

Door: Daniël Schraa | Datum: Maandag 20 mei 2024, 01:42 uur

@van de Velde: Er staat nergens in het CV dat de zwaartekracht gekoppeld moet worden aan de massa. Alleen dat deze genoteerd moet staan, met tussen haakjes de 2N die berekend is. In dit geval vraagt het CV niet om veel meer dan M = F x l --> F = M / l = 0,4 / 0,2 = 2,0 N. Gezien andersom (M = F x l = 2 x 0,2 = 0,4 Nm) ook correct bevonden wordt door het CV.

Door: van de Velde | Datum: Maandag 20 mei 2024, 13:46 uur (Bewerkt op: 20-05-2024 13:50)

punt is dat ik niks aantoon zolang ik niet het verband leg dus de op terugrekenende wijze verkregen 2N, en de gegeven 0,2 kg. 

een leerling die start met ...

F= 2N

l = 0,20 m

M=Fxl = 0,20 x 2 = 0,40 Nm 

... heeft door hoe het zit, of heeft heel slim verborgen dat hij dat niet weet. 

 

Een sommetje dat uitkomt op 2N en verder geen woord meer vuilmaakt aan waarom dat dan aantoont dat dat moment 0,40 Nm is vraag wel om heel veel voordeel van de twijfel. 

 

Ik kijk ook BB en KB na. BB  ook een tweestapper gezien, maar zonder hint richting de correcte eeste stap,  of kunnen terugrekenen vanaf een gegeven antwoord, Dat ligt dan voor de volle drie punten  twee moeijkheidsgraden boven dit sommetje en is dan echt de wereld op zijn kop. 

Dus wat jij stelt kan volgens mij nooit de bedoeling zijn.