Vraag 29

Vraag 29

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 21:42 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bax | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 21:13 uur

Grote kans dat er metaal-ionen in de citroenen zitten. Ze moeten dus bij het KCA.

Door: Homme de Jong | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 21:26 uur

Dat was mijn eerste gedachte ook

Door: Kalter | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 13:55 uur (Bewerkt op: 18-05-2024 15:08)

Mooie illustratie dat scheikunde niet bij natuurkunde hoort. Vreemd dat op VMBO onze vakken meer verbonden zijn dan op havo....

Door: van de Velde | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 13:55 uur (Bewerkt op: 18-05-2024 13:56)

KCA  lijkt me wat overdreven,

1) De gebruikte metalen worden niet genoemd en hoeven niet milieugevaarlijk te zijn.

2) De waarschijnlijkste om in dit geval te gebruiken, zowel koper als zink,  zijn zg sporenelementen, onmisbaar voor plantengroei. Elk beetje plantaardig weefsel op aarde bevat van nature zink- en koperionen. 

 

Conclusie: ik zou KCA niet verdedigbaar vinden. 

Door: Kalter | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 17:28 uur (Bewerkt op: 18-05-2024 17:42)

@vandevelde: Mee eens, maar ik wordt altijd wat kriegel van deze vragen. Ik vind ze zo weinig met mijn vakgebied te maken hebben... Een stokpaardje zal ik maar zeggen,

Door: Bax | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 20:14 uur

Vaak wordt er bij organische elektrolyten als aardappel of citrus, koper en zink als polen gebruikt. Koper is niet echt gezond en zink is giftig. Niet meer geschikt voor consumptie en het hoort gewoon niet in de GFT-bak. Ik had een leerling die dit netjes toelichtte. Aangezien ik het fout moest rekenen en ik dat ten nadele van deze leerling vind, heb ik het gemeld bij het examenloket. Er was overigens nog een leerling die KCA aangaf - maar dan zonder toelichting.

Door: van de Velde | Datum: Zondag 19 mei 2024, 03:28 uur (Bewerkt op: 19-05-2024 03:29)

Giftig vind ik geen argument want in lage dosis onmisbaar voor het leven (een milligram koper per dag is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, zink zelfs 10 mg/dag,  als ik het etiket van het potje multivitaminen en mineralen mag geloven)

1,5 A geleverd door 50 rijen is 30 mA per rij =  30 mA per halve citroen = 30 mC/s 

Aanname: speel daar 5½ minuten mee,
in elke batterij is er dan 330 x 0,03 = 1 C lading getransporteerd (mooi rond getal) 
er zijn dus 1/ 1,6·10-19 = 6,25 x 1018 elektronen vrijgekomen door het in oplossing gaan van zink,
Zink is tweewaardig dus 3,125 x 1018 zinkionen in oplossing in elke halve citroen
dat is 3,125·1018 / 6,02·1023 ≈ 5,2·10-6 mol zink .
molmassa 65 g/mol, dus 3,4 mg zink 

Door het eten van  drie halve citroenen waarmee 5½ minuut is geexperimenteerd  kom ik dus ongeveer aan mijn ADH zink. 

Er spelen wel meer chemische processen, ook zonder de stroomkring te sluiten, dus of consumptie van de gebruikte citoenen nog een geweldig idee is is de vraag. De twijfels daarover, en dus de te verwachten discussie, zijn wellicht een reden om een vraag als deze liever niet in een examen te gebruiken, dat ben ik met je eens. Maar het zware-metalenargument gaat hier m.i. niet op. 

Door: Pluim | Datum: Dinsdag 21 mei 2024, 17:49 uur

Wat ik jammer vind is dat er wordt verwezen: Gebruik de tabel 'Klein chemisch afval, groente-, fruit- en tuinaval en recycling' in Binas.

In de vraag staat nu ook het antwoord gegeven.

Bij mij zijn er helaas een paar leerlingen die noteren op je eigen composthoop en dit is 0 pnt, want hier lever je het in.

Hierbij denk ik dat deze leerlingen het mogelijk wel goed hadden gehad als het antwoord niet in de vraag zou staan.

Alleen gebruik je Binas had volgens mij ook volstaan.

Wie heeft dit ook gezien bij zijn/haar leerlingen?

Door: Homme de Jong | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 18:55 uur

@Bax Blijkbaar heeft jouw bericht geholpen :)

Aanvulling op het CV:

  • Opmerking Als de kandidaat als antwoord ‘klein chemisch afval / KCA’ noteert, hiervoor 1 scorepunt toekennen.  
  • Toelichting:  De citroenen die gebruikt zijn als accu kunnen een te hoge concentratie metaalionen bevatten.  

Door: van de Velde | Datum: Donderdag 23 mei 2024, 08:08 uur

"Wie heeft dit ook gezien bij zijn/haar leerlingen?"

 

Wel het (kortere) antwoord compost.. !00% van de punten van die vraag afpakken klinkt  nogal ruig.

Maar toch vind ik dat weer typisch van die "het-eerste-wat-me -te-binnen-schiet" antwoorden die je vaak van bepaalde types krijgt,  dus dat ze daarvoor in een examen zo eens 1-2 puntjes (2-3%) inleveren vind ik eigenlijk wel passend.