Vraag 31

Vraag 31

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 21:42 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: van de Velde | Datum: Zondag 19 mei 2024, 12:13 uur

leerling noteert 

m=1,6 kg

a= 6 m/s

 F=mxa= 1,6 x 6 = 9,6 N 

formulepunt zeker niet. Dit is geen lees of schrijffoutje, hier is gewoon die eindsnelheid gepakt als versnelling.
kan hierna eigenlijk de "rest van de berekening" nog juist zijn? 

Door: Martijn van Aken | Datum: Zondag 19 mei 2024, 12:47 uur

Ja, volgens mij wel. Dat gaat om de eenheid, rekenfout en 'of de som niet substantieel vereenvoudigt'. x6 of x8 maakt niet uit lijkt me qua moeilijkheid :-).

Door: van de Velde | Datum: Zondag 19 mei 2024, 13:10 uur (Bewerkt op: 19-05-2024 13:10)

qua makkelijkheid bedoel je :)

Door: Lisa Speijer | Datum: Zondag 19 mei 2024, 13:31 uur

Oei, vind dit discutabel hoor. Hier neig ik toch zelf meer naar 0 dan 1. 

Door: Daniƫl Schraa | Datum: Maandag 20 mei 2024, 01:45 uur

Hierin zit ik ook eerder op 0, gezien de leerling laat zien geen idee te hebben welk gegeven te gebruiken.

Door: Martijn van Aken | Datum: Dinsdag 21 mei 2024, 14:11 uur

Dus geen scorepunt voor gebruik formule! Door het 'rest' punt niet te geven wordt dezelfde fout 2x bestraft.
Ik zou zeker het complementeerpunt geven inderdaad vanwege geen rekenfout en de goede eenheid.

Door: Martijn van Aken | Datum: Dinsdag 21 mei 2024, 14:13 uur

Dus geen scorepunt voor gebruik formule. Door het 'rest' punt niet te geven wordt dezelfde fout 2x bestraft.
 

Door: van Dodewaard | Datum: Dinsdag 21 mei 2024, 20:25 uur

Ik zou hier geen punten voor geven. Anders kan je het restpunt voor bijna iedere berekening met het daarbij horende antwoord en eenheid geven. 

Door: van de Velde | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 13:32 uur (Bewerkt op: 22-05-2024 13:35)

1) een leerling die alleen noteert  F=1,6 x 8 = 12,8 N   heeft alle punten

2) de leerling die zou noteren   F= 1,6 x 5 = 8 N  tja, we hebben geen idee waar die 5 vandaan komt, nergens in dit hele verhaal is direct of indirect een 5 te vinden. Kan een verschrijving zijn, we geven voordeel van de twijfel, 1 punt, toch? 

3) de leerling die zou noteren , kaal,  F= 1,6 x 6 = 9,6 N , gaan we dan veronderstellen dat hij voor die 6 die 6 m/s pakt en daarom 0 punten geven? of toch ook twijfel?

4) en dan nu de leerling die netjes gegeven en gevraagd noteert, maar foutief gegeven a=6 m/s noteert, en dan F= m x a = 1,6 x 6 = 9,6 N ?  Is dat dan fouter dan 2) of 3) ??

 

Op mijn tentamens heb ik geen medelijden, zero points als je dit soort stunts uithaalt, maar ja, die hebben ook nog een formatieve functie, en dan geeft de helft van de punten me niet de  discussie die voldoende indruk maakt. 

 

Het vakspecifieke CV zegt alleen dat de leerling die een foutieve grootheid invult het formulepunt niet krijgt. En blijft voor de rest geheel op de vlakte. Terwijl ze er in één adem achter hadden kunnen plakken "en verdient ook geen punten meer voor "rest van de berekening juist" . "

 

 

Door: Wendy van Antwerpen | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 19:30 uur

Ik heb behoorlijk wat leerlingen die keurig Fres = m*a noteren en dan voor a = 10 m/s^2 invullen. heb ik wel gebruik van de formulepunt toegekend.

(bij HAVO examens is gebruik al het noteren en 1 getal juist invullen prima.. en is het 1 punt)