Vraag 01

Antwoord:

Door: Houtekamer | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 11:01 uur

Beetje jammer dat je met methanol voor de pijl twee punten moet missen! Lijkt me niet de bedoeling van de vraag, maar methanol(g) is niet te vinden in Binas, maar hoe komt de leerling dan aan die waarde? Mij lijkt het redelijk om dan derde bol gewoon toe te kennen op basis van methanol (l). 

Door: Erik Graafmans | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 11:41 uur (Bewerkt op: 22-05-2024 11:41)

@Schaareman en Houtekamer,

Lijkt mij wel redelijk om 3de bolletje te geven. 1 fout geeft 2 bolletjes niet, is naar mijn idee niet de bedoeling.

Door: de Kruif | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 13:14 uur

Ook bij mij hebben de meeste lln methanol voor de pijl.

@ Rembrandt: er staat wel "uitsluitend"

Voor die methanol had ik graag een indien gehad.
Nu doe ik 1 pt voor de rv (*2) want de elementenbalans klopt, maar vanwege de gasvormige methanol eigenlijk max 1 pt voor de reactiewarmte (*4), dus zou methanol voor de pijl (wat bij mij 3/4 van de lln doet) 2 pnt kosten.

Door: Rembrandt de Witt | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 13:58 uur

@deKruif: die uitsluitend gaat over de stoffen na de pijl.

Door: Arjan van Ginneken | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 20:09 uur

Verdampingswarmte van methanol staat wel in de Binas. Daarmee en de vormingswarmte van methanol(l) kunnen ze de vormingswarmte van methanol(g) berekenen. Dat maakt het lastiger. Maar dat is al eens eerder in een examen gevraagd. Voor zover ik weet staat die vraag zelf in de huidige examenbundel.

Hoe het antwoordmodel er dan uit moet zien zou ik niet weten.

Door: de Haan | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 21:57 uur

bij mij een leerling die methanol voor de pijl heeft, maar dan zelf zegt: de waarde van methanol (g) staat niet in binas dus die laat ik weg. 

eerste bolletje niet,

tweede bol wel,

derde niet,

maar dan dus ook bolletje 4 niet? Dat is wel heel hard. Is dit inzicht nog minder waard dan een foutieve waarde voor methanol?

Door: Mieke | Datum: Donderdag 23 mei 2024, 09:10 uur

Inderdaad leerlingen die de waarde van methanol (l) pakken en anderen die hem weg hebben gelaten omdat ze hem niet konden vinden...

Lijkt me niet de bedoeling dat de vraag zo veel moeilijker werd door methanol te laten staan.

Door: Tobias Schrama | Datum: Donderdag 23 mei 2024, 13:34 uur (Bewerkt op: 23-05-2024 13:35)

x

Door: Kliphuis | Datum: Donderdag 23 mei 2024, 13:49 uur

Lastig als een leerling methanol in de reactievergelijking heeft staan.

Hiervoor werd al door collega's gezegd dat de vormingswarmte voor methanol dan niet kan worden gebruikt omdat methanol volgens de opgave een gas is. Dat is impliceert m.i. dat de temperatuur boven het kookpunt van methanol ligt.

Zijn de andere vormingswarmten uit tabel 57 dan ook nog wel te gebruiken? In tabel 57 staat de vermelding bij T = 298 K, en p = p0 . Dit zou voor mij een argument zijn om een juiste  berekening aan een reactievergelijking met methanol met 3 punten te belonen.

Door: Ewoud Woelderink | Datum: Donderdag 23 mei 2024, 13:59 uur (Bewerkt op: 23-05-2024 13:59)

Zojuist aanvulling op correctievoorschrift gepubliceerd dat verduidelijkt hoe om te gaan met methanol voor de pijl (wat veel leerlingen hebben gedaan).