Vraag 07

Vraag 07

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 22:28 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Erwin van Ballegoij | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 19:25 uur

Als leerlingen bij vraag 6 in de halfreacties H+ laten ontstaan, krijg je in vraag 7 natuurlijk een ander antwoord:

Bij de rechter elektrode ontstaan H+ ionen. Om de hele oplossing neutraal te houden bewegen de OH- ionen van links naar rechts.

Door: Tobias Schrama | Datum: Donderdag 23 mei 2024, 14:11 uur (Bewerkt op: 23-05-2024 14:12)

Ik neem aan dat ik voor "OH- beweegt van de plek van productie naar de plek van verbruik, dus van links naar reachts" ook goed mag rekenen?

Dat was de Indien natuurlijk...

Door: Ewoud Woelderink | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 10:10 uur

De opmerking onder CV zou eigenlijk niet goed gerekend moeten worden.....wel fijn voor de leerlingen dat dit mag, maar vreemd dat andere incomplete maar op zich feitelijk juiste argumentaties (waar het concept elektroneutraliteit in ontbreekt) dan niet goed gerekend mogen worden, tenzij je "inzicht" met betrekking tot elektroneutraliteit erg ruim neemt. Of zou dat inderdaad de bedoeling zijn?

Door: Marjon van der Meulen-Aerts | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 11:15 uur

Wat te doen met antwoorden als: OH- is negatief, wordt dus aangetrokken door de positieve pool en beweegt van links naar rechts? Lijkt mij goed, maar is geen optie in het CV. 

Door: de Haan | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 13:01 uur

@marjon, die kom ik ook veel tegen. 

Door: de Kruif | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 13:32 uur

@Marjon, ik ook

Door: Rembrandt de Witt | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 14:30 uur

@Marjon: ik vind dat geen goed antwoord. IJzer(II) kan ook met de positieve pool reageren. De aantrekking tussen pluspool en een negatief ion leidt niet tot het verplaatsen van het ion, hooguit dat het "plakt" wanneer het er tegenaan botst.

Door: Marjon van der Meulen-Aerts | Datum: Vrijdag 24 mei 2024, 15:46 uur

@Rembrandt: ja, mee eens, dat wordt toch 0 punten. Overigens werd in 2015 pilot tijdvak 2 al in het cv gezet dat aantrekking door de polen 0 punten levert. Thanks

Door: Schaareman | Datum: Zondag 2 juni 2024, 11:12 uur

Dit (OH- is - en gaat naar de plus, etc) had men toch echt wel moeten kunnen zien aankomen (temeer omdat dat in een eerder examen, zij het lang geleden) ook al een keer is gememoreerd kennelijk..... helaas weer een voorbeeld van een onvolledig cv, dat dus weer veel discussie gaat opleveren. Ik heb het zoals hierboven fout gerekend, maar zie bij mijn 2e dat het goed gerekend wordt....

Nu is discussie an sich geen probleem natuurlijk. Maar dan moet met een dergelijk incompleet cv de beloning voor 2e correctie wel weer omhoog. Lees; in ere hersteld worden, want deze is jaren geleden al wegbezuinigd. Als je wil dat het werk goed gebeurt, moet dat ergens gefaciliteerd worden. Is het niet door een sluitend cv (wat natuurlijk niet altijd mogelijk is) dan maar door meer tijd/beloning te geven voor de 2e correctie.... 

 

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 6 juni 2024, 14:42 uur

ALs je het over beloning hebt...dit rapport geeft je de nodige backup. https://www.caop.nl/app/uploads/2023/10/Correctielast-centrale-examens-vo.pdf 

Ik ben dit jaar voor periode 4 voor mijn klassen (dat is na de laatste SE-week en dan examentraining etc...) op dit moment  41 klokuur kwijt. Moet nog nabespreken met 2de Cor en mogelijke herk bij. En dat terwijl ik maar 1 lesuur per week gedurende deze laatste 10 weken kreeg. De school heeft dit begrepen en heeft de examendocenten volgens dit rapport uren extra uitbetaald (in mijn geval 30 klokuur). Ik vind dat een normale actie.