Vraag 09

Vraag 09

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 22 april 2024, 22:29 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Inge Roos | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 21:00 uur

Deze vraag lijkt zo makkelijk... maar ik vind het soms lastig te beoordelen.

Bijna al mijn leerlingen zeggen netjes dat het bij 25 massa% is, omdat daar de activeringsenergie het laagst is. Ik denk dat ik dus dan het 2e bolletje wel kan geven.

Maar sommigen gaan dan uitleggen waarom de reactiesnelheid het hoogst is bij een lage activeringsenergie, en gaan het hebben over energie die nodig is voor de reactie, en dat er veel botsingen zullen zijn, en eigenlijk nog wel meer onzin over activeringsenergie.

Ze zien dus wel in dat de reactiesnelheid het hoogst is als de activeringsenergie het laagst is, maarfalen in hun uitleg over het waarom. Terwijl het correctievoorschrift niks zegt over het waarom daarvan.

Hoe zouden jullie daar mee omgaan?

Door: Femke Hendrickx - Van De Kasteele | Datum: Donderdag 23 mei 2024, 07:28 uur

@ inge. Ik heb het vooralsnog wel goedgerekend omdat het antwoordmodel hier in gebreken blijft.

Door: de Kruif | Datum: Donderdag 23 mei 2024, 10:30 uur

@ Inge, zoals ik het lees hoeven ze die verklaring niet te geven en reken ik een foute verklaring daarom niet aan.

Door: Tobias Schrama | Datum: Donderdag 23 mei 2024, 14:22 uur

Fiuten buiten CV nooit foutrekenen is een van de adviesen op examenblad voorbeelden dacht ik.