Vraag 04

Vraag 04

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 23 april 2024, 12:03 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Varlack | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 11:58 uur

Wat als een leerling water vergeet?

Door: Quinten Knijnenburg | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 12:47 uur

Als leerling H2O vergeet lijkt inderdaad 2 punten te kosten met dit CV. Voelt niet terecht. Evenzo, als leerlingen gewoon alle atomen bij elkaar tellen (voor of na de pijl) voor de noemer, dan zou volgens dit CV bol 1 niet gegeven mogen worden, lijkt me toch niet de bedoeling? Dus daar geef ik er gewoon 2, als ze dan een klein rekenfoutje maken wordt het nog lastiger, maar zou er op basis van algemene regel 3.4 gewoon een punt over blijven.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 14:38 uur

Water  vergeten valt toch onder bolletje 1? Dan kan bolletje 2 nog gescoord worden. Want met dat gegeven is de rest toch juist te doen?

Door: Krijgsman | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 19:58 uur

Een andere vraag: sommige leerlingen rekenen 6 x C2H5OH uit als 12 x 12,01 + 36 x 1,008 + 6 x 16,00... Wat moet je hiermee? Enerzijds: er is maar 1 weg die leidt tot het antwoord van ongeveer 276, dus je moet haast wel 6x ethanol gedaan hebben, anderzijds staat er juiste molaire massa. Zou je dat ook impliciet kunnen zien in deze methode en een punt toekennen? 

Jammer dat het CV hier niets over zegt... :-(

Door: Patrick van Kempen | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 21:21 uur (Bewerkt op: 17-05-2024 21:34)

@krijgsman: niks mis met zo'n uitwerking
CV is "slechts" een hulpmiddell bij het toekennen van punten als de uitwerking niet goed is. 

Door: Struylaart | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 09:28 uur

Dat zie ik bij mijn leerlingen ook. Zou je dan het eerste punt ook kunnen interpreteren als de juiste massa per atoomsoort? Want het tweede punt missen ze dan bijvoorbeeld door onjuiste coëfficiënten te gebruiken. 

Door: Schaareman | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 10:34 uur (Bewerkt op: 18-05-2024 10:42)

Cv gaat idd wel weer helaas uit van één goede berekenmethode; eerst molmassa's en dan coëfficienten. Leerlingen die de atoommassa's van alle betrokken stoffen (proberen) op te tellen en daarbij bijvoorbeeld 6x 12,01 + 6X 1,008 + 16,00 doen (en dus vergeten dat het 6x (12,01 + 6*1,008 +16,00) is, haakjes... oh zo belangrijk) lijken nu dus op 0p uit te komen. Want de molaire massa klopt niet en de coëfficienten ook niet.

Hieraan gerelateerde vraag; is een atoommassa óók al een molaire massa? Of bedoelt men de molaire massa's van de stoffen. Dat zou veel gescheeld hebben.

Waarom niet de standaard formulering die erop neerkomt dat ze de formule van de atoomeconomie, dus (relevante) deel van de massa's (waar dan fouten in kunnen zitten) delen door de totale massa (waar dan fouten in kunnen zitten)... nu door de coëfficienten in het tweede bolletje te zetten wordt één fout zoals bv boven 2x afgestraft.... ? 

Water helemaal vergeten (zie verslag examenbespreking) kan 2e nog. Water vergeten x2 te doen geeft nog wel mogelijkheid voor 1e.

Door: Janine Beelen-van Driel Krol | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 11:28 uur

Op de kringbespreking Amsterdam is gezegd dat het met "losse" atomen uitrekenen van de totale massa chemisch gezien juist is en er dus 2 punten toegekend kunnen worden. Vind ik ook terecht. Je laat zien te snappen wat je doet.

Door: Bibian Broersma | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 15:11 uur

Wat als een leerling ipv het beoogde eindproduct, beide eindproducten heeft gebruikt.
Gaat er dan een punt af van de juiste molaire massa's? (juist als in op de juiste manier berekend of juist als in de juiste stoffen, vind ik ook nogal een verschil in zitten.)
Of gaat er een punt af van bolletje 2? of is dan per definitie ae berekenen foutief en dus 0p?

Door: Muller | Datum: Zondag 19 mei 2024, 12:18 uur (Bewerkt op: 19-05-2024 12:18)

@Bibian: Ik geef dan 1 punt voor de juiste berekening van de molecuulmassa's, 1 punt aftrek voor de verkeerde toepssing van de rekenformule.