Vraag 08

Vraag 08

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 23 april 2024, 12:05 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bleeker | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 12:03 uur

als een leerlingen in plaats van H2 alleen H als element heeft gebruikt krijgt hij voor 1 fout 2 punten aftrek volgens het bolletjesmodel.

Door: Saskia de Mik | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 13:11 uur

Als een leerling niet vereenvoudigd, maar de balans klopt wel, rekenen we dit dan aan?

Door: Antoinette van Milaan | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 14:09 uur (Bewerkt op: 17-05-2024 14:21)

H i.p.v. H2 zou twee punten kosten, terwijl een foute formule voor azijnzuur (C2O2H4 of C2H6O2) maar één punt kost?

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 14:50 uur

@Saskia de Mik : Na vraag 3 zou ik ook gaan twijfelen, toch is het gewoon fout. Dus inderdaad een punt minder (zie Vakspecifieke regels, punt 3)

@Antoinette: Hoe kom je erbij dat dit onjuist is??? C2O2H4

 

Door: Reinier Maasman | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 16:31 uur

Wanneer ik het CV exact volg, levert een foute molecuulformule van azijnzuur slechts 1 punt op (alleen het eerste bolletje). Dat is wel heel erg zuur. Of moet ik het anders zien?

Door: Rembrandt de Witt | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 16:50 uur

@Reinier: dat moet je anders zien. Bij het 3e bolletje wordt over juiste formules niet gerept; bij het 4e bolletje moeten de molecuulformules wel juist zijn, behalve die van azijnzuur. Bij een onjuiste formule van azijnzuur kun je dus 3 pt. scoren.

Door: Schaareman | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 12:43 uur

Na jaren gesteggel over de formulering in het cv bij dit soort vragen vind ik dit cv wel een goede.

Na de overgang van "kloppend maken" (waarbij ook fantasieformules konden worden gebruikt) naar "uitsluitend (de) juiste formules" (waarbij 1 foutje meer punten kon kosten) naar een "de gebruikte formule...". Dus een foutje bij azijnzuur kost niet meteen 3p. (Als je de klassieker ethaan+ COOH dus propaanzuur maakt, verlies je alsnog meer punten want niet meer kloppend te maken met 1:2 glucose : zuur). Fout bij waterstof wel nog zwaar aangerekend (H ipv H2 kost i.i.g. 1e èn 4e) maar dat is zo'n basis scheikunde dingetje, als ze in 5H BrINCHOF (of varianten) nog niet kennen...

Door: Tobias Schrama | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 15:02 uur

Nu ik hem toch heb, ik maak altijd een hulpje voor dit soort vragen om sneller na te kijken

 

Zie hulpje

Door: Lucas | Datum: Zondag 19 mei 2024, 22:40 uur

Wat doen we met structuurformule i.p.v. molecuulformules? Ik mis de opmerking hiervoor.

Door: Lindsey Appeldoorn-Vermeulen | Datum: Woensdag 22 mei 2024, 10:33 uur (Bewerkt op: 22-05-2024 10:36)

@Lucas Structuurformules zijn fout. In de vraag staat dat je de vergelijking in molecuulformules moet geven. Dat er met regelmaat staat dat structuurformules toch goed gerekend mogen worden wil niet zeggen dat dit altijd geldt. Helaas voor deze leerlingen.

@Tobias Ik vermoed dat er iets niet (meer) klopt in je hulpje? Het lijkt erop dat er wat rekenformules achter zouden moeten zitten waardoor je snel kunt controleren of de balansen goed zijn maar die zijn er niet.