Vraag 19

Vraag 19

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 23 april 2024, 12:09 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Schaareman | Datum: Zondag 19 mei 2024, 10:41 uur

(Namens een collega); wat vinden we ervan dat in het cv staat dat zuiver water geen ionen bevat, terwijl óók de havo leerlingen weet moeten hebben via de pH van de aanwezige H+ (en OH-) ionen in zuiver water? Er had uiteraard moeten staan; zuiver water bevat (veel) te weinig ionen voor een goede stroomgeleiding....

Door: Tobias Schrama | Datum: Zondag 19 mei 2024, 15:30 uur (Bewerkt op: 19-05-2024 15:52)

@Schaareman: lijkt me dat ze het te weinig ionen zijn en Havo leerlingen daar niet aan denken.

Ik merk bij mijzelf dat als ik er over nadenk ik niet echt kan onderbouwen waarom opgeloste en vloeibare zouten stroom geleiden. gaan de elektronen een elektron in een buitenste schil innemen waardoor hij een elektron overgeeft aan het volgende ion? Dit kan makkelijker bij ionen? Iemand? #DurfTeVragen

 

Mijn leerlingen zeggen eigenlijk alleen zuiver water geleid geen stroom en zout water wel. Misschien een gemis in mijn lesgeven. Is een derde klas stukje feit en staat niet om dat nog eens uit te leggen. Woord ionen verpichten nekt mij hier maar staat wel in de vraag.

Door: Crielaard | Datum: Zondag 19 mei 2024, 16:29 uur

wij hebben exact die discussie gehad! Zeker omdat veel leerlingen wel de ionen noemen, en dan beginnen over "elektronen kunnen doorgegeven worden".

Dit staat niet in het model genoemd, maar voor het ontladen wel essentieel... "inzicht" dat lading verplaatst moet worden lijkt mij dan gescoord.

Maar ga ik dit ook doen als leerlingen vervolgens elektronen door de oplossing laten bewegen? WEL als ze die ionen ook genoemd hebben, niet als ze het bij die elketronen houden denk ik. Correctie model is idd dwingend voor "ionen"

 

Het feit alleen alleen al dat wij erover moeten nadenken wat daar nu precies gebeurt... dat kunnen we van een havo leerling toch niet verlangen?

Door: de Goede-Aarts | Datum: Zondag 19 mei 2024, 17:17 uur

Ik vroeg me ook af wat er precies gebeurt en wat die ionen dan precies doen, zodat een havo-leerling dat kan uitleggen. 

Volgens mij zal water ontleden door de nog aanwezige reductor en oxidator in de opgeladen batterij. Vervolgens is de natriumchloride-oplossing de elektrolyt, die net als een zoutbrug het ladingsverschil dat zou ontstaan opheft, en zo de stroomkring sluit. 

Mijns inziens hadden ze moeten geven bij deze opgave welke halfreacties aan de elektroden plaatsvinden (of ze hadden moeten zeggen dat water ontleedt via halfreacties aan de elektroden), zodat de leerlingen weer op bekend terrein zijn. 

Dit lijkt mij dus geen goede vraag. Maar ik ga hem nu nakijken :-)

Door: Steinvoort | Datum: Zondag 19 mei 2024, 20:48 uur

Ik vind het een lastige vraag om na te kijken als een leerling niet het brave standaardantwoord geeft over vrij bewegende ionen.

Ik vraag me hier ook af wat er precies gebeurt. Volgens mij als je een batterij ontlaadt door de elektrode in contact te brengen met NaCl-oplossing vindt er elektrolyse plaats van deze oplossing.

Veel leerlingen hebben het (terecht) over opnemen van elektronen door de oplossing of dat er elektronen de LIA uitgaan. 2e bol,  verplaatsen van lading, lijkt me?

En dan hopen dat ze daarvoor de ionen specifiek benoemd hebben.

Ik reken Na+ (deeltjes) en Cl- (deeltjes) nu niet goed voor 1e bol, omdat er naar soort deeltjes gevraagd wordt. Mee eens?

Door: Steinvoort | Datum: Zondag 19 mei 2024, 20:48 uur

https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/287/hoe-zorgen-ionen-voor-geleidbaarheid

Wel duidelijk plaatje voor geleidbaarheid opgelost zout tov metaal. Ook voor lln.