Vraag 23

Vraag 23

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 23 april 2024, 12:10 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Jarno Timmermans | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 13:34 uur

Wat te doen met leerlingen die HCl gebruiken en na de pijl een vaste vorm van cobaltchloride gebruiken?

2 HCl + Co > H2 + CoCl2

Ik ben geneigd om op basis van de 'indien'-opmerking 1 punt te geven.

Door: Krist | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 13:36 uur

Dat kwam ik ook eens tegen en ik volg dezelfde redenering als jij.

Door: Eveline Bus | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 15:01 uur

Ik heb geen punt gegeven. Ik heb het zo geïnterpreteerd: als HCl wordt geschreven in plaats van H+, dan eerste punt niet geven; derde punt mag bij deze uitzondering dan nog wel.  Als CoCl2 wordt gebruikt, dan kan het derde punt niet meer toegekend worden, want de formules zijn niet juist.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 15:15 uur

Je kan een indien-antwoord niet splitsen in onderdelen. Dus ik denk dat er twee fouten zijn gemaakt dus niet twee punten. 

Of nog erger...er worden twee fouten gemaakt. Want zoutzuur wordt verkeerd geinterpreteerd EN een oplossing van Co2+ en Cl- ook. 

Door: Suzy Maljaars | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 15:15 uur

In de tekst net boven deze vraag is vermeld dat zoutzuur en kobalt reageren met zoutzuur tot waterstofgas en een oplossing met Co2+-ionen en Cl- -ionen.
Zoals het er staat ontstaan de Cl- -ionen bij deze reactie en moeten ze in de reactievergelijking na de pijl opgeschreven worden, net als Co2+. Om het geheel kloppend te krijgen wordt het H+ (foutief) voor de pijl genoteerd als HCl. Dit lijkt me niet de bedoeling. 
Hierover heb ik een vraag ingediend bij het examenloket. 

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 16:50 uur

Oh, je begrijpt dat ik het daar niet mee eens ben. 

Er staat nergens dat er chloride-ionen ontstaan. Enkel dat ze er achteraf in de oplossing zijn.

Dan zou ook bij de reactie tussen bariumchlorideoplossing en natriumsulfaatoplossing een stofreactie in plaats van een deeltjesreactie moeten worden gegeven.  En ook dat is onzin. Er kan best gezegd worden dat er een oplossing van natriumchloride ontstaat, maar dan mogen de natriumionen en chlorideionen nog steeds niet in de reactievergelijking. Want de deeltjes zijn niet veranderd. 

Maar, ik ben vaker verbaasd over de antwoorden van het loket. Waarom nu niet eens in teveel in plaats van te weinig invloed op de inhoud?  ;)

Door: Reinier Maasman | Datum: Zondag 19 mei 2024, 09:23 uur (Bewerkt op: 19-05-2024 09:48)

foutje, sorry.

Door: Schaareman | Datum: Zondag 19 mei 2024, 12:07 uur (Bewerkt op: 19-05-2024 12:10)

CoCl2 na de pijl kost sowieso 2 punten, 2e bol niet en derde ook niet vanwege de (inmiddels beruchte) formulering (alleen de juiste stoffen).

Dan kan alleen nog bol 1 gescoord worden door H+ voor de pijl. Indien (ook nog) HCl voor de pijl dan dus nog een punt minder...

Hier had wellicht ook een indien met HCl voor en CoCl2 nog gegeven kunnen worden voor 1p maar dat is er niet, dus HCl èn CoCl2 geeft nul punten....

Misschien bij het loket om een aanvulling vragen als dit onrechtvaardig voelt, maar dat zegt (m.i.) het cv...

Zelfde (-2p voor 1 fout) geldt voor notatie H na de pijl ipv H2 net als bij vraag 8. Waarbij dus een misconcept dat waterstof H is, je 4 punten kost op dit examen... tsja...