Vraag 26

Vraag 26

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 23 april 2024, 12:10 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 15:19 uur

Het is niet het verschil in olie-brengst tussen diagram A en diagram B, maar tussen experiment A en experiment B. 

 

Door: Jukes | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 17:33 uur (Bewerkt op: 18-05-2024 17:45)

In het CV staat "indien slechts een juist verband is gegeven tussen de temperatuur/reactiesnelheid en het aantal botsingen / tussen de temperatuur/reactiesnelheid en de kans op botsingen / tussen de temperatuur/reactiesnelheid en de kracht van de botsingen": 1 punt. Ik neem aan dat dit alleen betrekking heeft op bolletje 2 en 3. Het zou nergens op slaan om in dit geval bolletje 1 niet toe te kennen, als een leerling wel heeft aangegeven dat de opbrengst bij exp. B hoger is dan bij exp. A.

Het feit dat het hier (hoofdzakelijk) om ontledingsreacties gaat maakt de uitleg dat de reactiesnelheid hoger wordt doordat er meer botsingen plaatsvinden overigens wel enigszins discutabel.

Door: Reinier Maasman | Datum: Zondag 19 mei 2024, 14:03 uur

Moet experiment B en/of experiment A explicitiet in het antwoord worden genoemd?

Wordt het eerste punt gescoord in het onderstaand antwoord:

"Bij een hogere temperatuur bewegen de deeltjes sneller. Als de deeltjes sneller bewegen, zijn er meer effectieve botsingen waardoor er in dezelfde tijd meer olie gepruduceerd wordt"

Door: Schaareman | Datum: Zondag 19 mei 2024, 14:21 uur

Kom ik ook tegen. Omdat de vraag zèlf geen uitsluitsel geeft (dus niet verklaar waarom B hoger dan A) maar alleen een verschil aangeeft lijkt me dat (helaas voor onze slecht formulerende leerlingen) wel dat er een duidelijk expliciet vergelijk tussen A en/of B in het antwoord moet staan (A en B staan ook duidelijk in het antwoord.)

Een antwoord als "bij B gaat het dus sneller" (ondanks dat daar A niet expliciet genoemd wordt) lijkt me wel afdoende want je moet A en B vergelijken en dan is B is sneller impliciet uiteraard dat dat tov A is.

Door: Zeilstra | Datum: Maandag 20 mei 2024, 18:05 uur

Wellicht wordt ik een beetje kippig na al het nakijken, maar de indien is voor mij onduidelijk. Idd zoals eerder vermeld, indien een verband ontbreekt of onduidelijk is dat of bol 2 of 3 niet ... lijkt mij. Of ziet iemand wel hoe deze indien werkt met alle "/" tekens en dan slechts 1 punt ???

Door: de Goede-Aarts | Datum: Maandag 20 mei 2024, 21:15 uur (Bewerkt op: 21-05-2024 00:09)

@Zeilstra: volgens mij klopt mijn eerste reactie niet (zie onder). 40 antwoorden later denk ik dat bij het indien-antwoord de bewegingssnelheid ontbreekt. Daardoor mis je dus eigenlijk het 2de én derde bolletje, dus 1 punt. (bijvoorbeeld: hoe hoger T, hoe meer botsingen, hoe sneller de reactie, dus hoe hoger de opbrengst = 1 punt). Klopt dit?

Mijn onjuiste eerste antwoord was: @Zeilstra: volgens mij slaat de indien op een antwoord zonder enige verwijzing naar deze experimenten. Dus bv: hoe hoger T, hoe sneller de deeltjes bewegen dus hoe sneller de reactie. (Gewoon de theorie, zonder context) 

Door: de Goede-Aarts | Datum: Maandag 20 mei 2024, 22:06 uur (Bewerkt op: 20-05-2024 22:55)

Sorry, verwijderd, was reactie bij vraag 25

Door: Kliphuis | Datum: Maandag 27 mei 2024, 17:33 uur

Is het noemen van een hogere temperatuur voldoende om het eerste punt te scoren?