Vraag 27

Vraag 27

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 23 april 2024, 12:10 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 15:21 uur

Die dikgedrukte "en" maakt deze vraag minder goed leesbaar. Daarbij had het er niet bij gehoeven. "Leg uit hoe volgt uit diagram C afgeleid kan worden dat de gevormde olie ontleedt" lijkt mij afdoende.  

Door: Schaareman | Datum: Zondag 19 mei 2024, 14:44 uur

2e bol wel wat flauw (zeker op havo niveau). Voor veel leerlingen is het afnemen van de olie opbrengst een voldoende antwoord. Natuurlijk is het zo dat er vanalles met de olie zóu kunnen gebeuren, maar in de context van de vraag is een dergelijk antwoord (zeker voor (havo)leerlingen) afdoende en kijken ze niet verder...

Ik vraag me af hoevaak het 2e bolletje toegekend kan gaan worden....

Door: Jeroen van Leeuwen | Datum: Zaterdag 25 mei 2024, 14:48 uur (Bewerkt op: 25-05-2024 15:50)

Ik zit nog een beetje met hetvolgende:

een aantal leerlingen bij mij schrijft 'hoeveelheid olie vermindert, gas neemt toe, dus het gas ontstaat uit de olie'.

Maar daarna benoemen zij dat de olie dus verdampt i.p.v. ontleedt (zoals in de tekst van het CSE staat boven vraag 27). 

Maar mijns inziens  leiden de resultaten uit diagram C helemaal niet tot de conclusie dat de olie moet ontleden. Het kan volgens mij héél goed zijn dat bij de hogere temperatuur van 450 oC een deel van het oliemengsel verdampt (eventueel voorafgaand aan ontleding). Het kooktraject van de olie is immers helemaal niet gegeven, en de temperatuur is toch 50oC hoger dan in diagram B. Ik vind de mogelijke verklaring van leerlingen zoals boven beschreven eigenlijk vakinhoudelijk juist, en de interpretatie van diagram C zoals verwoord in het CSE boven vraag 27 onjuist...

Graag reactie...

Door: Schaareman | Datum: Donderdag 30 mei 2024, 13:48 uur

Ik kom iets soortgelijks tegen, een antwoord dat niet over ontleden gaat en toch de hoeveelheid gas laat toenemen, terwijl de hoeveelheid olie afneemt, alleen in plaats van de olie laten verdampen, laat men de olie verbranden. Dat is uiteraard eveneens niet ontleden.

Het cv geeft mijns inziens aan dat deze foute opvatting van dan wel over het hoofd zien van het ontleden niet aangerekend hoeft te worden; er staat bij het 2e bolletje, 2e optie; inzicht dat de hoeveelheid olie afneemt door omzetting van olie tot gas. Verdampen is een dergelijke omzetting, verbranden eveneens. Dat het niet klopt met het gegeven ontleden is dan dus n.v.t.