Vraag 33

Vraag 33

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 23 april 2024, 12:12 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Karin Gubbens | Datum: Donderdag 16 mei 2024, 20:56 uur

Ik zit te zoeken in de syllabus, want waar staat in de syllabus dat de leerlingen moeten weten dat bij het opladen van een batterij de halfreacties omgekeerd plaatsvinden tov stroomlevering? Ik kan nergens vinden dat de leerlingen iets moeten weten over de halfreacties bij het opladen van een batterij tov stroomlevering. Over het opladen van een accu hoeven ze niets te weten behalve dan dat er daar elektrische energie wordt omgezet in chemische energie (T4.3). Verder kan ik geen verwijzing vinden naar het opladen van batterijen.

Door: Paula | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 08:35 uur

Er staat bij T4.3 ook het woordje "omgekeerd" bij. Dus als je elektrische energie toevoegd dat dat omgezet wordt in chemische energie.

Door: Loes Vermeij | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 10:31 uur

Er staat inderdaad omgekeerd, maar volgens mij moeten ze dus alleen begrijpen wat opladen en ontladen betekent en welke soort energie er omgezet wordt: 

Dit staat boven het stukje: De kandidaat kan beschrijven dat elektrische energie kan worden gebruikt voor: 

Door: Joyce van Gerven - Kroot | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 12:01 uur

Volgens mij heeft dit met Subdomein A13 te maken. Zie voorbeeld 1.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 17 mei 2024, 15:26 uur

Maar....vinden jullie ook niet dat 

 "...doe dit aan de hand van een gegeven uit de halfreacties.."....wederom die taal. Waarom nou weer "een gegeven"? Mogen het niet meer gegevens zijn (moet zelfs, want en omdraaien en zuurstof vooraan dan). Wat is er mis met "doe dit aan de hand van de gegeven halfreacties".

Door: Houtekamer | Datum: Zaterdag 18 mei 2024, 10:37 uur

Bij het uitademen, want bij de eerste halfreactie is te zien dat zuurstof na de pijl staat, dat is dus een reactieproduct.

Kun je dan het tweede bolletje toekennen?

Door: Koen Tijssen | Datum: Zondag 19 mei 2024, 10:35 uur

@Houtekamer: Jazeker, de leerling maakt een juiste koppeling tussen het vrijkomen van zuurstof en het uitademen, dus het tweede bolletje kan worden toegekend.