Vraag 21

Vraag 21

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 23 april 2024, 16:46 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Koen Blanken | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 11:05 uur

Een l.l. rekent de massa waterstof uit door de (berekende) molecuulmassa's van cyclohexaan en tolueen van elkaar af te trekken. Hier rekent ze het massapercentage waterstof in cyclohexaan mee uit en geeft dat als antwoord. Ik heb geen punten toegekend. Is dit terecht?

Door: vd Berg | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 12:09 uur

Lijkt me onterecht. Massa% waterstof op deze manier uitrekenen is een volkomen juiste manier.

Door: Koen Blanken | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 12:57 uur

Ze gebruikt niet de gegevens uit de vraag, dan punt toekennen vanwege het feit dat het vakinhoudelijk juist is?

Door: Jorn Groen | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 17:23 uur

Ik heb een aantal leerlingen die in plaats van het massapercentage waterstof, het massapercentage tolueen hebben berekend. Dit kan een prima route zijn (zo had ik het zelf ook gedaan) als je daarna natuurlijk wel nog 100-94=6% waterstof doet. Er zijn goede rekenstappen gezet (behalve dat de laatste stap vergeten is), maar deze komen niet overeen met de bolletjes.

Kan ik in dit geval toch 1 punt geven, omdat ze 1 van de 2 rekenstappen om tot een goed antwoord te komen hebben gezet? Ondanks dat deze aanpak niet in het correctievoorschrift staat?

Door: Jorn Groen | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 17:23 uur (Bewerkt op: 28-05-2024 17:24)

-

Door: Moison | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 17:25 uur

Een aantal van mijn leerlingen doet hetzelfde. Ik heb dan 1 p gegeven.

Door: Geurts-van Ham | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 20:15 uur

@Koen Blanken
ik geef hier 1p voor, omdat de gegevens uit de vraag niet worden gebruikt. 'Toevallig' zijn die gegevens gebaseerd op 100% rendement, maar als dat niet zo was geweest hadden beide berekeningen een ander m% opgeleverd.

Dus alleen de 2e bol gescoord. 

Door: Geurts-van Ham | Datum: Dinsdag 28 mei 2024, 20:17 uur

@Jorn Groen De leerlingen die via tolueen rekenen verdienen 2 punten. Dit is een scheikundig volledig juiste manier van berekenen (alg regel 3.3).