Vraag 27 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Maandag
10
juni
2024,
11:20 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Bakker
|
Datum:
Maandag
24
juni
2024,
20:14 uur
Dag allen, Gerben Bakker |
||
Door: Hans Kramer
|
Datum:
Maandag
24
juni
2024,
21:19 uur
@Bakker: Ik denk omdat er in de tekst staat dat vooral gebouwen tussen de 25 en 70 meter schade opliepen. Als de freqeuentie bijvoorbeeld groter was dan 1,8 Hz zouden er geen gebouwen zijn van 70 meter die schade opgelopen hebben. Of, als de frequentie kleiner was dan 0,9 Hz zouden er geen gebouwen meer zijn van 25 meter die schade oplopen. |
||
Door: Vita Vermeulen
|
Datum:
Dinsdag
25
juni
2024,
10:34 uur
Goedemorgen allemaal, ik heb wat moeite met de marges bij deze opgave. Ik vind de marge van 0,2 Hz bij het minimum prima, maar ik vind het niet terecht dat de marge bij het maximum hetzelfde is. Doordat het een omgekeerd evenredig verband is loopt de trendlijn van de meetpunten aan de linkerkant bijna verticaal en aan de rechterkant bijna horizontaal. Een klein beetje onnauwkeurig aflezen op de x-as aan de rechterkant van de metingen levert dus een veel grotere afwijking op. Ik had het fijner gevonden als de trendlijn er ingezet was op de uitwerkbijlage (wat overigens in figuur 4 van het examen zelf wel het geval is). |
||
Door: Harry Schreurs
|
Datum:
Dinsdag
25
juni
2024,
12:29 uur
@Bakker: Gebouwen hoger dan 70 m hebben ook een eigenfrequentie in de buurt van die 0,45Hz. Vanaf 0,9 Hz vallen die gebouwen buiten de grenzen. Best een tricky vraag, zo aan het eind van het examen |
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Dinsdag
25
juni
2024,
14:54 uur
Het woordje 'vooral' in de tekst van de opgave laat veel ruimte voor interpretatie. De marge vind ik dan ook erg krap (aan beide kanten!). |
||
Door: Pruim
|
Datum:
Dinsdag
25
juni
2024,
17:31 uur
aanvulling cv https://www.examenblad.nl/system/files/exam-document/2024-06/vw-1023-a-24-2-c-a.pdf |
||
Door: van Dijk
|
Datum:
Woensdag
26
juni
2024,
09:19 uur
@Gerben: met het oog op het aanvullend CV lijkt het erop dat ze jouw gedachtengang gevolgd hebben: alle gebouwen met een hoogte tussen 25 en 70 m die beschadigd zijn moeten in het gebied (tussen de twee frequenties) liggen. Overigens vind ik dit een hele lastige vraag. Ik begrijp 'm nog steeds niet helemaal geloof ik. Ik vraag me af of deze vraag niet over het randje is. Dat zie je meen ik ook terug in het aanvullend CV: de marges zijn zo groot dat ze passen bij meerdere, verschillende redeneringen. Wél fijn dat zo een breinkraker dan helemaal op het einde zit ! Want als dit halverwege zit (zoals dit jaar bij TV 1 bij opgave Exoplaneten) en je blijft erbij hangen dan komen lln op het einde in tijdnood. |