Vraag 27

Vraag 27

Door: Ad Mooldijk | Datum: Maandag 10 juni 2024, 11:20 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bakker | Datum: Maandag 24 juni 2024, 20:14 uur

Dag allen,

Ik had zelf het gebied gekozen tussen 0,45 en 3,0 Hz en begrijp niet waarom dat niet goed is. 

Mijn grenzen omvatten alle meetpunten, die van het cv stoppen zodra een gebouwlengte er geen punten meer laat zien. 

Als ik naar de tekst van de vraag kijk, vind ik mijn eigen antwoord logischer, of in ieder geval niet minder goed, dan het antwoord uit het cv?

Groet,

Gerben Bakker

Door: Hans Kramer | Datum: Maandag 24 juni 2024, 21:19 uur

@Bakker: Ik denk omdat er in de tekst staat dat vooral gebouwen tussen de 25 en 70 meter schade opliepen. Als de freqeuentie bijvoorbeeld groter was  dan 1,8 Hz zouden er geen gebouwen zijn van 70 meter die schade opgelopen hebben. Of, als de frequentie kleiner was dan 0,9 Hz zouden er geen gebouwen meer zijn van 25 meter die schade oplopen.
 

Door: Vita Vermeulen | Datum: Dinsdag 25 juni 2024, 10:34 uur

Goedemorgen allemaal, ik heb wat moeite met de marges bij deze opgave. Ik vind de marge van 0,2 Hz bij het minimum prima, maar ik vind het niet terecht dat de marge bij het maximum hetzelfde is. Doordat het een omgekeerd evenredig verband is loopt de trendlijn van de meetpunten aan de linkerkant bijna verticaal en aan de rechterkant bijna horizontaal. Een klein beetje onnauwkeurig aflezen op de x-as aan de rechterkant van de metingen levert dus een veel grotere afwijking op. Ik had het fijner gevonden als de trendlijn er ingezet was op de uitwerkbijlage (wat overigens in figuur 4 van het examen zelf wel het geval is). 

Door: Harry Schreurs | Datum: Dinsdag 25 juni 2024, 12:29 uur

@Bakker: Gebouwen hoger dan 70 m hebben ook een eigenfrequentie in de buurt van die 0,45Hz. Vanaf 0,9 Hz vallen die gebouwen buiten de grenzen.
Het is ook niet zo dat álle gebouwen tussen 25 en 70m beschadigd moeten zijn.

Best een tricky vraag, zo aan het eind van het examen

Door: Jacco Dankers | Datum: Dinsdag 25 juni 2024, 14:54 uur

Het woordje 'vooral' in de tekst van de opgave laat veel ruimte voor interpretatie. De marge vind ik dan ook erg krap (aan beide kanten!). 

Door: Pruim | Datum: Dinsdag 25 juni 2024, 17:31 uur

aanvulling cv https://www.examenblad.nl/system/files/exam-document/2024-06/vw-1023-a-24-2-c-a.pdf

Door: van Dijk | Datum: Woensdag 26 juni 2024, 09:19 uur

@Gerben: met het oog op het aanvullend CV lijkt het erop dat ze jouw gedachtengang gevolgd hebben: alle gebouwen met een hoogte tussen 25 en 70 m die beschadigd zijn moeten in het gebied (tussen de twee frequenties) liggen.  

Overigens vind ik dit een hele lastige vraag. Ik begrijp 'm nog steeds niet helemaal geloof ik.  Ik vraag me af of deze vraag niet over het randje is.  Dat zie je meen ik ook terug in het aanvullend CV: de marges zijn zo groot dat ze passen bij meerdere, verschillende redeneringen.  

Wél fijn dat zo een breinkraker dan helemaal op het einde zit !  Want als dit halverwege zit (zoals dit jaar bij TV 1 bij opgave Exoplaneten) en je blijft erbij hangen dan komen lln op het einde in tijdnood.