Vraag 08

Vraag 08

Door: Ad Mooldijk | Datum: Zaterdag 15 juni 2024, 15:26 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Belgraver | Datum: Maandag 24 juni 2024, 20:10 uur

Er wordt in de opgave niet naar Binas 97f verwezen (ik weet even niet welke ScienceData tabel). Leerlingen gaan (3 van de 3) uit van de algemene term "groene chemie" en noemen een punt als "recycling" en "afval vermindering".

Ik eerste instantie vond ik dat wonderlijk maar.... voor hun heet een heel hoofdstuk uit hun boek "groene chemie'' en de term is dus niet exclusief aan deze binas-tabel te koppelen.

Ik reken antwoorden, zonder genummerd uitgangspunt, die corresponderen met de voorbeeldantwoorden eerst maar goed....

bv: ''recycling: deel van de chemicalien kunnen worden teruggewonnen en hergebruikt''

en ''geen afval: lignine is een bijproduct en wordt gebruik als energiebron, dus is het geen afval'

Door: Ewoud Woelderink | Datum: Maandag 24 juni 2024, 20:17 uur

@ Belgraver. Ik hoop dat het hoofdstuk "groene chemie" in jullie methode de officiële "uitgangspunten" wel behandelt, en daarbij verwijst naar de tabel in informatieboek. Het CV vereist specifiek een goede uitleg met een goed uitgangspunt. De toevoeging van de Binas tabel was wellicht duidelijker geweest, maar ik geef geen punten geven als een goed argument niet gekoppeld is aan naam en/of nummer van het bijbehorende uitgangspunt.

Door: Belgraver | Datum: Maandag 24 juni 2024, 21:00 uur (Bewerkt op: 24-06-2024 21:02)

@ewoud: ik ben het helemaal met je eens als er verwezen zou worden naar BINAS. Als je kijkt wat er buiten het CvTE over groene chemie wordt geschreven:'' Groene chemie, ook wel duurzame scheikunde genoemd, is een basisgedachte, een filosofie, met betrekking tot chemisch onderzoek en chemische technologie waarin het ontwerpen van producten en processen die het minimaliseren van het gebruik en het ontstaan van schadelijke verbindingen centraal gesteld wordt.[1] Terwijl in de milieuchemie de chemie van en in de natuurlijke omgeving, inclusief de door de mens daarin gebrachte stoffen (verontreinigingen), centraal staat, zoekt groene chemie bewust naar het verminderen, of beter, het niet optreden van verontreinigingen bij de bron.'' (bron wikipedia) dan is "recycling van processtoffen" een juist uitgangspunt net als ''voorkomen van procesafval' een uitgangspunt is.

Natuurlijk vind ik dat een leerling DE 12 uitgangspunten van BINAS had moeten herkennen, maar ze geven geen chemisch fout antwoord op de vraag.