Vraag 07 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
22:13 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Kortstra
|
Datum:
Dinsdag
20
mei
2025,
20:28 uur
Alternatief antwoord: Correctie zou kunnen zijn |
||
Door: Elzo Bol
|
Datum:
Dinsdag
20
mei
2025,
22:14 uur
Het tweede bolletje is gelijk aan het eerste bolletje van 6. Fout kost dus bij 2 vragen een punt... |
||
Door: v.d. Hoeven
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
08:59 uur
Ik merk dat ik met het correctievoorschrift zoals dat gegeven is heel weinig kan. Heel veel leerlingen zijn helemaal niet tot een formule gekomen, maar schrijven zoiets als:
Je kunt met h1 en h2 de golflengte bepalen en je weet dat l = (2n-1) x 1/4 lambda, dan kun je daarmee bepalen hoe ver de golf boven de buis ligt. Dit is niet juist, maar welke elementen kun je wel punten geven of wat niet? Dat je met h1 en h2 de golflengte kunt bepalen klopt, maar hoe ver moeten ze gaan? De vraag is te open naar mijn mening. Een aanvulling op dit CV met alternatieven zou heel fijn zijn, want nu kom ik bijna overal op 0 punten terwijl heel wat leerlingen echt wel iets begrepen hebben :( |
||
Door: Jan Mulder
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
09:06 uur
Mijn twee beste leerlingen geven een fysisch correct antwoord ervan uitgaande dat je de frequentie weet. Er staat ook 'met de resultaten van dit experiment'. Het antwoordmodel gaat alleen uit van een wiskundig juist antwoord. Dit is in tegenstrijd met de opmerking dat je 'de resukltaten' moet gebruiken.
|
||
Door: Gerrit Zwaan
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
09:17 uur
(Bewerkt op: 21-05-2025 09:20)
@Elzo: mee eens. Dat zou je volgens mij bij vraag 7 niet weer aan mogen rekenen. Het nakijken van vraag 7 is daarbij wel echt bijzonder ingewikkeld. Ik heb nog geen enkele leerling gezien die doet wat het CV vraagt. Er wordt ook niet gevraagd om een formule op te stellen. Een aantal leerlingen gaat er daarom ook (terecht) van uit dat je de frequentie en/of de snelheid weet. Je kan dan terugrekenen naar het antwoord wat het CV geeft maar dat is niet gevraagd... |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
15:25 uur
@ vd Hoeven: |
||
Door: Hermine Dees-Ribbers
|
Datum:
Donderdag
22
mei
2025,
12:33 uur
1. Ik heb er ook die ipv bol 2 zeggen "Gebruik v=f*labda om achter de golflengte te komen" en dan de rest compleet. Ik ben wel voor om deze ook bol 2 te geven. 2. Ik heb een leerling die het helemaal uitwerkt met een voorbeeld. Diegene meet alle waarden op de figuur op en doet dan de voorbeeld berekening en zegt dan 'figuur 1 is misschien niet op schaal, in deze uitleg is figuur 1 wel op schaal meegenomen'. De uitleg is verder geheel correct. Alle punten? |
||
Door: Gilbert Carmelia
|
Datum:
Donderdag
22
mei
2025,
14:21 uur
(Bewerkt op: 22-05-2025 15:14)
Een leerling geeft een zeer plausibele antwoord in woorden. Meerdere leerlingen doen dit ook (op 1 na). Voor een antwoord a la CV had de vraag moeten zijn: Leid de formule af waarmee de afstand ΔL bepaald kan woorden. De vraag in het examen is ronduit slecht gesteld voor een antwoord volgens het CV. SVP een aanvulling op het CV. 'Als je de geluidsnelheid hebt bepaald ga je de golflengte bepalen bij de hoogte h1. Als je de golflengte/4 - h1 doet heb je ΔL'. Vraag: Is dit antwoord verkeerd? Let niet op de spelling en/of grammatica svp. |
||
Door: Rick Vooys
|
Datum:
Donderdag
22
mei
2025,
15:21 uur
(Bewerkt op: 22-05-2025 15:22)
Eens dat dit CV niet past met de vraag (Leg uit is in woorden of stappenplan of whatever... ipv Leid een formule af voor...)
Nu heb ik een leerling die volgens mij gewoon alle punten krijgt voor deze zin: Het deel van de 1/4 golflengte dat boven de buis uitkomt is 'delta'L, dus je moet h1 aftrekken van de 1/4 golflengte die je bij de vorige vraag kan vinden Dit is letterlijk het eindantwoord van CV, en hij stopt dus ook hier. Hij heeft echter vraag 6 fout, dan mag ik het wel als doorwerkfout zien toch?
Of mis ik iets?
|
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Donderdag
22
mei
2025,
20:15 uur
@Rick: doorwerkfouten zijn niet overdraagbaar tussen vragen, alleen binnen een vraag. Tenzij er een opmerking in het cv staat natuurlijk, dat komt wel eens voor. |