Vraag 09 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
22:13 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: van der Meer
|
Datum:
Dinsdag
20
mei
2025,
23:32 uur
ik heb een enkele leerling die een alternatieve manier gebruikt: Bepaling van tijdverschil eerste en tweede piek. Dan bepaling van T met de twee hoge pieken.
Hieruit volgt het faseverschil van 0,40 (delta t / T)
dan: Delta fi = delta x / labda. En met nog een keer v = labda x f kom je keurig op het goede antwoord uit.
Je hebt hiervoor de frequentie uit de vorige vraag nodig, waardoor dat een stapelvraag is geworden.
ik heb het goed gerekend, want volgens mij een correcte methode.
|
||
Door: Gerrit Zwaan
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
09:47 uur
(Bewerkt op: 21-05-2025 09:47)
@Meer: volgens mij is het zelfs de enige correcte methode aangezien de schaalverdeling niet gegeven is. In de vraagstelling staat namelijk dat de schaalverdeling geldt voor figuur 3. Het CV past deze schaalverdeling ook toe bij figuur 4. Het enige wat je eigenlijk aan kunt nemen is dat de frequentie gelijk is aan die van opgave 8. Daaruit volgt (in combinatie met figuur 4) dat de schaalverdeling wel hetzelfde moet zijn. Jouw leerling heeft de opgave proberen op te lossen zonder schaalverdeling en heeft dat volledig correct gedaan. |
||
Door: van der Meer
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
11:02 uur
top. Die leerling heeft trouwens de T opnieuw bepaald aan de hand van de nieuwe figuur. Ook correct, want de frequentie had anders kunnen zijn. |
||
Door: Maaike van Egmond
|
Datum:
Donderdag
22
mei
2025,
09:29 uur
(Bewerkt op: 22-05-2025 09:29)
Ik heb meerdere leerlingen die het via de fase verschil doen: alternatief CV:
En wat doen jullie met leerlingen die 2,5 cm pakken ipv 1,7 cm
|
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Donderdag
22
mei
2025,
11:25 uur
@Gerrit De afstand tussen microfoon en luidspreker wordt groter gemaakt. Aan de toongenerator zelf wordt dus niets aangepast, dus die geeft nog steeds hetzelfde signaal. Aangezien de bijbehorende grafieklijn in figuur 4 gelijk is aan die in figuur 3 is de schaal van de assen in beide figuren dus ook gelijk. |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Donderdag
22
mei
2025,
15:53 uur
@ Maaike:
|
||
Door: Franken - de Zoete
|
Datum:
Donderdag
22
mei
2025,
17:15 uur
@Maaike tav je vraag: ik zou het derde bolletje niet geven als er naar de verkeerdepiek toe gerekend wordt. Eerste bolletje zou ik dan wel geven. Of eerste bolletje niet, maar dan wel het 3e |
||
Door: Hans Kramer
|
Datum:
Vrijdag
23
mei
2025,
17:11 uur
@Maaike en @Monsees: |
||
Door: Reeuwerd Straatman
|
Datum:
Dinsdag
27
mei
2025,
23:00 uur
(Bewerkt op: 27-05-2025 23:10)
Ik heb er ook een paar. Vroeg me idd af hoe dit na te kijken. Eerste bolletje kan eigenlijk onveranderd blijven. Via fase verschil is fysisch correct. Immers: Δt/T = Δx/λ → Δx/Δt = λ/T = v @Hans: of misschien:
Inzicht in bepalen Δt is m.i. vrijwel hetzelfde als inzicht bepalen Δφ. Of zie ik dat verkeerd? Tweede bol kan dus nu niet klakkeloos gegeven worden aan iemand die alleen iets met v = fλ doet. |