Vraag 09

Vraag 09

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:13 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: van der Meer | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 23:32 uur

ik heb een enkele leerling die een alternatieve manier gebruikt:

Bepaling van tijdverschil eerste en tweede piek. Dan bepaling van T met de twee hoge pieken.
Hieruit volgt het faseverschil van 0,40 (delta t / T)
dan: Delta fi = delta x / labda. En met nog een keer v = labda x f kom je keurig op het goede antwoord uit.
Je hebt hiervoor de frequentie uit de vorige vraag nodig, waardoor dat een stapelvraag is geworden.

ik heb het goed gerekend, want volgens mij een correcte methode.

Door: Gerrit Zwaan | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 09:47 uur (Bewerkt op: 21-05-2025 09:47)

@Meer: volgens mij is het zelfs de enige correcte methode aangezien de schaalverdeling niet gegeven is. In de vraagstelling staat namelijk dat de schaalverdeling geldt voor figuur 3. Het CV past deze schaalverdeling ook toe bij figuur 4. Het enige wat je eigenlijk aan kunt nemen is dat de frequentie gelijk is aan die van opgave 8. Daaruit volgt (in combinatie met figuur 4) dat de schaalverdeling wel hetzelfde moet zijn. Jouw leerling heeft de opgave proberen op te lossen zonder schaalverdeling en heeft dat volledig correct gedaan. 

Door: van der Meer | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 11:02 uur

top.

Die leerling heeft trouwens de T opnieuw bepaald aan de hand van de nieuwe figuur. Ook correct, want de frequentie had anders kunnen zijn.

Door: Maaike van Egmond | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 09:29 uur (Bewerkt op: 22-05-2025 09:29)

Ik heb meerdere leerlingen die het via de fase verschil doen:

alternatief CV:

• Δφ=Δt/T en Δφ=Δx/λ
  • v=fλ of v=λ/T
  • completeren

En wat doen jullie met leerlingen die 2,5 cm pakken ipv 1,7 cm 

Door: Jacco Dankers | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 11:25 uur

@Gerrit 

De afstand tussen microfoon en luidspreker wordt groter gemaakt. Aan de toongenerator zelf wordt dus niets aangepast, dus die geeft nog steeds hetzelfde signaal. Aangezien de bijbehorende grafieklijn in figuur 4 gelijk is aan die in figuur 3 is de schaal van de assen in beide figuren dus ook gelijk. 

Door: Monsees | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 15:53 uur

@ Maaike:
Via faseverschil is uiteraard goed, maar ik zou het CV anders doen:
eerste bolletje: bepalen faseverschil met behulp van tijd
tweede bolletje: met gegeven afstand en faseverschil de golflengte berekenen
derde bolletje: gebruik v = f*lambda  en completeren

De methode via faseverschil zou eigenlijk vier punten waard moeten zijn, dus ergens moeten twee stappen in elkaar geschoven worden. Als je de eerste twee stappen in elkaar schuift, komt er wel erg veel in het eerste bolletje te zitten (bepaling, twee verschillende fase formules gebruiken. 

Bovendien: als v = f*lambda een apart punt is, zouden leerlingen die ergens een lambda vandaan toveren zonder enig benul, nog een punt krijgen.

Door: Franken - de Zoete | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 17:15 uur

@Maaike tav je vraag: ik zou het derde bolletje niet geven als er naar de verkeerdepiek toe gerekend wordt. Eerste bolletje zou ik dan wel geven.

Of eerste bolletje niet, maar dan wel het 3e

Door: Hans Kramer | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 17:11 uur

@Maaike en @Monsees: 
Om de bolletjes van het correctiemodel te kunnen blijven gebruiken, gebruik ik onderstaand CV:
1e bol: bepalen juiste ΔT
2e bol: faseverschil, golflengte en golfsnelheid berekenen met gebruik van v = f*lambda
3e bol: completeren en significantie

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Dinsdag 27 mei 2025, 23:00 uur (Bewerkt op: 27-05-2025 23:10)

Ik heb er ook een paar. Vroeg me idd af hoe dit na te kijken. Eerste bolletje kan eigenlijk onveranderd blijven.

Via fase verschil is fysisch correct. Immers:

Δt/T = Δx/λ → Δx/Δt = λ/T = v

@Hans: of misschien:

• Inzicht in bepalen Δφ tussen bij elkaarh horende pieken
  • Gebruik v = fλ met λ = Δx/Δφ
  • Completeren en sign.

Inzicht in bepalen Δt is m.i. vrijwel hetzelfde als inzicht bepalen Δφ. Of zie ik dat verkeerd?

Tweede bol kan dus nu niet klakkeloos gegeven worden aan iemand die alleen iets met v = fλ doet.