Vraag 11

Vraag 11

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:14 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Monsees | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 12:00 uur

Ik kom een aantal keer tegen: een leerling rekent spanning uit van een "fictieve" batterij met dezelfde lading/capaciteit van een normale batterij en deelt vervolgens die spanning  door 1,5 V, 
Is dat "fysisch correct genoeg" om daar het laatste punt voor te geven? 

Door: Pielage | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 07:58 uur

Ik kom iets soortgelijks tegen: een fictieve batterij van 1,5 V met een heel grote lading, die vervolgens gedeeld wordt door de lading van de batterij om het aantal batterijen te berekenen. 

Beide lijken me uitstekende alternatieven, mits goed uitgevoerd.

Door: Monsees | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 16:18 uur (Bewerkt op: 22-05-2025 16:22)

Als ik er nog eens beter over nadenk:
Het gaat uiteindelijk om de stroom, dus de verplaatste lading. En aangezien de batterijen in deze redenerign in serie staan, is de stroom door één batterij gelijk aan de stroom door alle schakeling.

Met andere woorden: als je batterijen in serie schakelt, wordt de capaciteit (in Ah) niet groter, maar de spanning. Dus die fictieve batterij met een hele grote spanning, heeft inderdaad nog steeds dezelfde capaciteit/lading. Dus dan klopt deze berekening inderdaad. 

Andersom (zoals in de tweede reactie staat beschreven): als je de batterrijen parallel schakelt, wordt de spanninjg niet hoger, maar wel de geleverde stroomsterkte en daarme de capaciteit/lading. Dus dat kan ook een berekening opleveren. 

In de opgave staat echter dat ook de energie-inhoud van de batterij berekend moet worden, dus als een leerling voor één van deze manieren kiest, vervalt bolletje 2 maar is bolletje 4 wel te geven. 

Door: Paul Stoop | Datum: Zondag 25 mei 2025, 16:18 uur

Ik heb nu al 2 leerlingen die capaciteit met de formule C = Q/U in Binas hebben gevonden.

Ik kan ze deze fout eigenlijk niet kwalijk nemen want ik blijf het een enorme fout vinden dat lading (Q) met de eenheid mAh, capaciteit met symbool C genoemd wordt.

Als natuurkundigen moeten wij de werkelijkheid toch overzichtelijk maken, niet onnodig gecompliceerd!

Door: Mark Havermans | Datum: Zondag 25 mei 2025, 16:52 uur (Bewerkt op: 26-05-2025 00:37)

@Paul ik worstel daar ook wel eens mee. Capaciteit condensator en cap. accu zijn twee verschillende grootheden die makkelijk verward kunnen worden. Zeker omdat berekeningen aan condensatoren niet in het programma voorkomt. Maar goed, lln. moeten ook terdege bewust zijn van Q=I.t dus cap. condensator toch maar fout rekenen.

Zie ook mijn opmerking bij vraag 10.

Door: Meulenbroek | Datum: Zaterdag 7 juni 2025, 18:47 uur

idd is het woord Capaciteit, oorspronkelijk in elektrische contaxt voor een condensator C = Q / U nogal te vaak gebruikt in andere berkenissen, 

dan moet er een voorvoegsel bij: warmte-capaciteit, ladings-capaciteit, debiet-capaciteit in de zin dus van opslag mogelijkheid of opslag-vermogen