Vraag 12

Vraag 12

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:14 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 10:26 uur

Beetje onnodig om een V6 leerling uit te leggen wat gelijkstroom en wisselstroom is. Dat mag toch wel als bekend worden verondersteld op dit moment in hun schoolcarrière?

Door: van der Meer | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 10:58 uur (Bewerkt op: 21-05-2025 10:59)

wisselstroom komt niet voor in de examen syllabus voor 2025.

Dus vandaar dat ze het begrip uitleggen.

In de lessen bespreek ik het wel overigens.

Door: Monsees | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 15:30 uur

Beetje jammer dat als een leerling op het verkeerde spoor zit en  Ez als Ein ziet maar Ek als Enuttig, er helemaal niks meer overblijft. Een punt voor het juist toepassen van het begrip rendement zou ik nog wel terecht vinden. 

Door: Schut-den Haan | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 19:58 uur

Bij de boilletjes staat niet waar je het aantal bakjes moet verrekenen. Ik doe dat bij het completeerpunt, maar dat had van mij wel ergens vermeld mogen worden in het correctiemodel.

Door: Rick Vooys | Datum: Zondag 25 mei 2025, 13:09 uur

Als kandidaat bol 2 niet heeft (s=v*t), en dan alles 'voor 1 seconde' bekijkt (Dus Eel = 4,8 J), maar Ez wel prima doet voor 18 bakjes en met eindantwoord dus die factor 2,5 naast zit.... is bol 4 completeren te halen als alles juist is ingevuld? Dus 3p?

-> bol 1 want Ez en E=Pxt (met t =1)

--> bol 2 niet

--> bol 3 maar dan met energie (zie verslag)

--> antwoord 4,9% (ca factor 2 van 0,12 af)

Door: van Dijk | Datum: Zondag 25 mei 2025, 17:57 uur (Bewerkt op: 25-05-2025 18:11)

@Rick: ja die zie ik ook vaak langskomen.  Ik ben bang dat je dan bol 1 ook verliest want er wordt niks gedaan met P = E/t  . Tenzij de lln expliciet opschrijft dat dit voor 1 seconde is - maar dat heb ik nooit gezien.  En jij schrijft het tussen aanhalingstekens dus ik neem aan dat de lln het dan niet erbij geschreven had, en dat jij het 'erbij denkt'.  

Sterker nog: ik vraag me af of ze dan niet automatisch ook bol 3 verliezen want ze delen dan waarschijnlijk een vermogen door energie - of omgekeerd.  

Niets doen met de tijd (via t = s/v) lijkt hier wel erg zwaar bestraft te worden ..?

Door: Toussaint | Datum: Maandag 26 mei 2025, 14:34 uur

Een leerling rekent met methode 2, maar rekent P = Fz *v i.p.v. de componnent van Fz in de bewegingsrichting. Bol 2 dus niet gescoord. Is dit dan ook een substantiele vereenvoudiging, zodat het completeerpunt verloren gaat? 

Door: Meulenbroek | Datum: Zaterdag 7 juni 2025, 18:38 uur

Toussaint: de Fz// staat in een apart bolltjes en de vraag groot en ingewikkeld genoeg, dus ik zou zeggen completeringspunt nog wel mogelijk

verder: is er wel wat overlap tussen bol 1 en bol 2, bol 1 is dan het onderscheid maken tussen E en P (dus niet Eel / Pz gaan doen)

bol 2 gaat meer over de grootte van die t uit t = s / v dus dat je ds = 6,51 m pakt en niet dh = 3,96 m