Vraag 16

Vraag 16

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:15 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Hermine Dees-Ribbers | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 15:06 uur

Is het voor bol 2 genoeg als een leerling zegt dat de karretjes nog op gang moeten komen of dat de snelheid moet toenoemen? Is het inzicht verband snelehid en frequentie dan impliciet aanwezig? 

Door: Ade Hoekstra | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 17:31 uur

ik vind van wel

Door: Hans Kramer | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 17:59 uur (Bewerkt op: 24-05-2025 18:13)

Sommige leerlingen geven, naar analogie met de elektromotor waarbij een spoel rondjes draait, aan dat de Lorentzkracht van richting moet veranderen wil de elektromotor verder kunnen draaien en dat daarom hier dus een wisselspanning nodig is. Toont dit voldoende inzicht in zit dat de magneten afwisselend moeten worden aangetrokken en afgestoten voor bol1?

Edit:Ik zie bij de landelijke notulen:
– “Een elektromotor draait op gelijkspanning maar een halve slag, dus het moet een wisselspanning zijn”: goed voor bol 1.
Dan lijkt mij bovenstaande redenatie ook goed voor bol 1.

Door: Rick Vooys | Datum: Zondag 25 mei 2025, 15:02 uur

Zelfde antwoorden soms als Hans, ben het er wel mee eens ook. 

Dus iets als 'wisselspanning is nodig om motor te laten werken want lorentzkracht op juiste momenten de juiste kant op te laten wijzen' is prima voor bol 1.

Door: Weening | Datum: Dinsdag 3 juni 2025, 21:13 uur

Beste collega's, ik zie in de antwoorden van leerling soms staan "zonder wisselspanning geen fluxverandering". Dit is toch niet voldoende voor bol 1? (Voor het wisselend aantrekken en afstoten). Of zie ik iets over het hoofd?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 4 juni 2025, 13:23 uur

Nee, flux heeft er helemaal niets mee te maken zelfs. Voor bol 1 moet er toch echt iets gezegd worden over de kracht van de spoel op de magneten.

Door: Arjan van Galen | Datum: Zaterdag 7 juni 2025, 15:17 uur

Weening | Datum: Dinsdag 3 juni 2025, 21:13 uur

M.i. kan de leerling dit prima met flux beredeneren. (de beweging van de magneet zorgt voor het tegengaan van de flux verandering in de spoel). Dit soort bewegingen kan (meestal en ook nu weer) zowel vanuit magneetkracht, Lorentzkracht als het tegengaan van fluxverandering worden beredeneerd.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 7 juni 2025, 17:00 uur

Ja, daar heb je inderdaad wel een punt. Iets met "Elektrodynamik bewegter Körper" :D

Maar om zo'n uitleg goed te laten gaan, moet je er wel flink je aandacht bij houden...

Door: Meulenbroek | Datum: Zaterdag 7 juni 2025, 17:21 uur

Volgens de Normbspreking vergadering in Utrecht geeft een fluxverhaal niet het eerste bolletje. 

Dus dan moet het wel heel duidelijk en expliciet beredeneerd worden...  maar hoe dan?

Afstoten als flux die tegen;flux ontmoet en aantrekken als flux die mee-flux ontmoet; dat zou een deel van het verhaal kunnen zijn, maar lang niet genoeg ervoor

want verder kom ik er niet uit met de wet van Lenz en F_Lor = Bqv en 2x omkering elektronenstroom en stroom I, zoals ik dat nog wel kan doen met de hangende metalen Aluminium ring die voor de opening van spoel hangt; bij aanzetten stroom in spoel afstoting en uitzetten van die stroom aantrekking op grond van kringstroom in de ring.