Vraag 19

Vraag 19

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:16 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Ruben Koster | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 11:37 uur

Het staat niet expliciet genoemd in het cv, maar ik neem aan dat in plaats van H er ook p (of p+) geschreven mag worden, en in plaats van He ook α.

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 20:21 uur

Uiteraard.

Door: Wouter Vernhout | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 22:53 uur

Ik heb leerlingen die ook een vrijgekomen gamma-deeltje noteren. Is dat correct? En zo nee, welke bol valt er dan af?

Door: Martens | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 14:04 uur

Wanneer de stikstof-13 in de aangeslagen toestand wordt gevormd, kan er een gammafoton vrijkomen. Dit gebeurt niet altijd.

Het ontstaan van een gammafoton lijkt mij dus niet meteen een punt aftrek.

Door: Toussaint | Datum: Dinsdag 27 mei 2025, 09:16 uur (Bewerkt op: 27-05-2025 09:37)

opgelost... 

Door: de Groot | Datum: Woensdag 28 mei 2025, 10:59 uur

ik heb een ll die een =-teken gebruikt ipv een pijltje. Moet ik dat aanrekenen. Ik kan een heleboel vinden over notatie, maar dit toevallig niet

Door: Jacco Dankers | Datum: Woensdag 28 mei 2025, 11:52 uur

Er staat wel: "In vergelijkingen van vervalreacties moeten de kandidaten gebruik maken van de in Nederland gebruikelijke notatieconventies." 
Een '='-teken in plaats van een pijl (in de goede richting) valt niet onder de gebruikelijke notatieconventies, dus het moet volgens mij wel worden aangerekend. 

Door: Hoogland | Datum: Donderdag 5 juni 2025, 10:55 uur

Het lukt me helaas niet om een foto te plaatsen, maar:

Een ll heeft het antwoord van het cv met de enige fout dat hij een 2 voor het proton noteert (proton correct volgens de notatieafspraken, als het ware van kloppend maken bij scheikunde met een coëfficient ervoor)

Kost deze ene 2 de ll dan alle 3 de bollen? Dat is wel heel zuur en niet de afspraak dat 1 fout maar 1x aangerekend mag worden toch?

Door: Jacco Dankers | Datum: Donderdag 5 juni 2025, 11:57 uur

Als deze leerling rechts een 53Li-deeltje heeft, dan kunnen bol 2 en 3 toch nog gescoord worden? 

En als de leerling met twee protonen links toch rechts op He-4 uitkomt, dan zijn er meerdere fouten gemaakt, dus dan kunnen er inderdaad wel 0p over blijven. 

Door: Hoogland | Datum: Donderdag 5 juni 2025, 16:58 uur

Ja en toch, dan komt wat mij betreft algemene regel 5 om de hoek: "Een fout mag ... maar 1x worden aangerekend,..." dus dat er 0p overblijven voelt sowieso niet oké