Vraag 25 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
22:18 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Ruben Koster
|
Datum:
Donderdag
22
mei
2025,
13:53 uur
Kan iemand deze regel uit de landelijke bespreking toelichten: n in tienmachtnotatie: bol 2 niet. Afkappen of geen geheel getal snap ik, maar 1,28*102 lijkt me toch gewoon goed? |
||
Door: Hermine Dees-Ribbers
|
Datum:
Donderdag
22
mei
2025,
16:14 uur
Als een leerling afkapt naar 127 krijgt het bol 2 niet. Maar als men dan vervolgens de formule invult voor 128 en de uitkomsten van elkaar aftrekt, dan heeft men inzicht bol 3 (toch?). Kan men bol 4 nog krijgen omdat een fout maar 1 keer mag worden aangerekend? Ik heb bol 3 en 4 wel gegeven bij een leerling die 127,99 en 128,99 helemaal netjes doorwerkt (bol 2 niet, rest wel) Maar eerst afkappen naar 127 en dan met 128 rekenen daar heb ik mijn twijfels over... |
||
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Donderdag
22
mei
2025,
20:25 uur
@Ruben: dat ging om antwoorden als n = 1,3·10^2. |
||
Door: Jante Salverda
|
Datum:
Donderdag
22
mei
2025,
21:16 uur
@Hermine de leerling moet toch juist met n+1 een nieuwe golflengte uitrekenen bij het 2e deel? Dus als het antwoord voor het 1e deel n=127 is, moet de golflengte bij n=128 (of n=126) worden berekend om het verschil met 656,28 nm te berekenen. (0,03 nm levert dat op). Ik geef daarvoor wel bol 4. |
||
Door: Marc Prickaerts
|
Datum:
Zondag
25
mei
2025,
15:44 uur
Ik heb een taalkundige vraag, in het verleden was de discussie wel eens dat bij toon aan vragen de eenheid weggelaten mocht worden, tegenwoordig is dat getackeld in de beantwoording op veelgestelde vragen (eenheid moet ook bij toon aan vragen genoteerd worden). Nu val ik zelf erg over de vraagstelling bij deze vraag 25; bereken de grootte van, grootte geeft m.i. een getal aan, waardoor de eenheid dan niet vermeld zou hoeven worden bij het eindantwoord. Beter zou (volgens mij) zijn ; Bereken delta lambda in deze situatie. Een leerling berekent correct twee golflengtes uit bij n=128 en n=129, berekent het in nm, trekt deze vervolgens van elkaar af, en noteert 5. Door het einde van het examen is hij per abuis ook vergeten hier nm achter te noteren. Ik zelf neig hier toch naar alle punten toekennen (mede door de "grootte van"), hoe staat de rest hier in? |
||
|
Datum:
Maandag
26
mei
2025,
00:17 uur
@Marc: dat lijkt me niet juist. Hoe groot is de massa van deze bal? Dan is "850" geen correct antwoord, er moet echt wel een eenheid bij. Maar ik ben het met je eens dat "bereken ∆λ" wel zo duidelijk was geweest. |
||
Door: Maarten Inklaar
|
Datum:
Maandag
26
mei
2025,
09:25 uur
@Marc: voor de grootte is het toch tenminste relevant dat het nano is, en niet een ander voorvoegsel? Bovendien geldt wat je stelt voor toon aan vragen, dus het lijkt me hier niet aan de orde. |
||
Door: Hans Kramer
|
Datum:
Maandag
26
mei
2025,
10:58 uur
(Bewerkt op: 26-05-2025 10:59)
Volgens de landelijk notulen mogen we bol3 en 4 niet geven voor Δλn = λn / n. Is dat niet streng gezien dat volgens mij Δλn = λn / (n+1) wel correct is. |
||
|
Datum:
Maandag
26
mei
2025,
12:26 uur
Die Δλn = λn / (n+1) klopt inderdaad. Waar het punt in de notulen over gaat is dat een leerling in de figuur ziet dat de pieken in de figuur op gelijke onderlinge afstanden liggen, en daaruit concludeert dat dat voor alle pieken vanaf n=1 geldt. Dat zou opleveren dat de pieken λn / n uit elkaar liggen en dat dat het gevraagde antwoord is. Dat is dus te simpel gedacht en daarom geen punten waard. Als een leerling netjes afleidt Δλn = λn – λn+1 = 2d/n – 2d/(n+1) = 2d / n(n+1) = λn / (n+1), dan kun je natuurlijk best de punten geven. |
||
Door: Ronnie Hossain
|
Datum:
Maandag
2
juni
2025,
08:05 uur
Deze oplossing zag ik niet in de uitwerkingen of bespreking, maar vond hem wel leuk tegen te komen: |