Vraag 01

Vraag 01

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:21 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Marc Prickaerts | Datum: Zaterdag 10 mei 2025, 10:26 uur

Het is een toon aan vraag, maar in het correctiemodel staat de eenheid niet tussen haakjes, ik meen me te herinneren dat bij toon aan vragen de eenheid vergeten mag worden, daar deze al gegeven in het toon aan deel?

Door: Gerrit Zwaan | Datum: Zaterdag 10 mei 2025, 14:51 uur

Klopt. Daarnaast vind ik het een beetje gek dat bol 2 en bol 3 gekoppeld lijken te zijn. Als bol 2 niet gescoord is (omdat een leerling de verkeerde buis pakt en ¼ golflengte) dan kunnen ze nooit op het goede antwoord uitkomen tenzij ze het eindantwoord bij elkaar kunstelen door te delen door 2. Doordat het antwoord al gegeven is lijkt bol 3 mij wat overbodig.

Door: Saarloos | Datum: Zaterdag 10 mei 2025, 15:39 uur

Inderdaad, enkele leerlingen zonder eenheid kost hier wel laatste bolletje terwijl het een toon aan vraag is

Door: Harry Schreurs | Datum: Zaterdag 10 mei 2025, 16:16 uur

Misschien moet je via de berekening ook aantonen dat de eenheid Hz is? Via een truc kun je op 245 uitkomen, maar is het dan wel Hz?

Door: Laura Bello | Datum: Zaterdag 10 mei 2025, 19:26 uur

 

Natuurkunde: Een kandidaat noteert bij een ‘toon aan dat’ vraag de juiste waarde, maar vermeldt geen eenheid. Mag dit?

Ook bij een ‘toon aan dat’ vraag moet de eenheid vermeld worden, tenzij in het cv expliciet is aangegeven dat dit niet hoeft (dan staat de eenheid tussen haakjes, of er staat een opmerking onder de deelscores).

Als gevraagd wordt ‘toon aan dat de snelheid 25,3 km/h is’, en de kandidaat noteert vervolgens ‘v = 25,3’, dan is de aantoning immers onvolledig. Natuurkundig gezien gaat het om de combinatie van getal en een eenheid die de grootte van de grootheid definieert.
 

dit komt van examenblad.nl en staat bij veelgestelde vragen.

de eenheid moet dus vermeld worden.

Door: Geert Veenstra | Datum: Maandag 12 mei 2025, 08:38 uur

#Gerrit Zwaan, volgens mij mag je alsnog het 3e bolletje geven als de leerling gebruik maakt van 1/4 golflengte. Ze hebben per slot van rekening de opgave gecompleteert echter met een fout maar die is al fout gerekend bij het 2e bolletje.

Door: Monsees | Datum: Maandag 12 mei 2025, 09:39 uur

Eens met de vorige spreker.
In de algemene regels staat dat een fout maar één keer aangerekend mag worden, tenzij de opgave hierdoor aanmerkelijk vereenvoudigd wordt.
In de vakspecifieke regels staat dat het completeerpunt (o.a.) niet gegeven mag worden als antwoordelementen foutief worden gecombineeerd.

Het gebruik van een halve golflengte is al aangerekend, rekenen met een kwart golflengte (of een hele golflengte als de halve golflengte vergeten is) vereenvoudigt de opgave niet aanmerkelijk en er is geen sprake van het foutief combineren van antwoordelementen, maar het goed combineren van een foutief antwoordelement. Dus (als er geen andere redenen zijn om het niet te geven) mag het competeerpunt gegeven worden. 

Door: Ellen de Koster-van Dam | Datum: Maandag 12 mei 2025, 10:03 uur

Creatieve student toont aandat de lengte van de buis bij 245Hz inderdaad 0,7m is. Gebruikt bolletje 1 en 2 correct 

Dus vanuit leesvaardigheid moet hij 245Hz aantonen. Of kijk je nu naar natuurkundig correct? (Voor bolletje3)

 

Door: Kortstra | Datum: Maandag 12 mei 2025, 12:12 uur

Bij aantonen dat bij gebruik van 245 Hz inderdaad de lengte 700 mm is, is een natuurkundig correcte methode. Dus gewoon goedkeuren lijkt me.

Door: Sander de Boer | Datum: Zondag 25 mei 2025, 21:17 uur

Een leerling heeft bij deze vraag de juiste berekening uitgevoerd, maar er geen formule bij opgeschreven.

het enige wat de leerling opschrijft is:

0,7*2=1,4 m
1,4/343=4,08 10^-3 s

1/4,08 10^-3=245 Hz

De eerste corrector heeft hier alle punten gegeven.
Echter naar mijn idee heeft de leerling het punt voor gebruik niet laten zien.
Geld hier artikel 3.1? of krijgt deze leerling allen bol 2 en 3?