Vraag 02 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
22:22 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Harry van Loon
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
14:06 uur
Tekst staat steeds: "Open en gesloten". Op de bijlage staan gesloten en open einde juist andersom. Ik denk dat een aantal leerlingen hierdoor in verwarring zijn geraakt. Er staat patroon met knoop (K) en buik (B). Dus, volgens mij, hoeven de letters K en B niet vermeld te worden, als maar duidelijk is wat als knoop en buik bedoeld wordt. |
||
Door: Gerrit Zwaan
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
14:17 uur
Ik zie geen enkele leerling die bol 1 wel scoort maar bol 2 niet (en vice versa). Ze hebben het of beide goed of beide fout. In voorgaande examens werd gevraagd om 1x een knoop-buik patroon te tekenen. Wat mij betreft heeft het niet zoveel toegevoegde waarde om dit twee keer te vragen. Ze snappen de randvoorwaarde of ze zetten willekeurig letters neer. Jammer voor de leerlingen die dit fout doen want nu missen ze 2 punten in plaats van 1 punt. |
||
Door: Laura Bello
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
14:45 uur
@gerrit zwaan ik heb ze erbij die de eerste goed doen en de tweede niet...(helaas) |
||
Door: Hutjens
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
23:18 uur
Hoe lezen jullie het woord patroon? |
||
Door: Hutjens
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
23:19 uur
@ Gerrit Zwaan Ik heb veel leerlingen die KBK noteren ipv BKB. Een open-open buis heb ik ook niet expliciet geoefend. |
||
Door: Harry Schreurs
|
Datum:
Zondag
11
mei
2025,
08:43 uur
@Hutjens: patroon is een herhaling én een verdeling. Belangrijk is hier wat er aan de uiteinden zit. Als iemand KBK aan de linkerkant zet, dan is het rechtereinde leeg en dat is fout. |
||
Door: Erik van Beek
|
Datum:
Maandag
12
mei
2025,
19:29 uur
Even opletten: er moet een consequente conclusie gevormd worden over de frequentie. Veel leerlingen zeggen wel iets over dat de golflengte groter wordt en dus het niet klopt. Er wordt in deze antwoorden het woord frequentie niet gebruikt. Ik keur het zelf af, maar hoe denken anderen daarover? |
||
Door: Huub Franzel
|
Datum:
Maandag
12
mei
2025,
20:00 uur
Wat als ze 2x hetzelfde (foute) patroon tekenen en dan concluderen dat dit hetzelfde is en dus niet het verschil in toonhoogte kan verklaren. Kun je dan toch een punt geven voor een consequente conclusie? |
||
Door: Jacco Dankers
|
Datum:
Dinsdag
13
mei
2025,
13:47 uur
@ErikvanBeek Als een leerling antwoord: "Bij een hogere toon hoort een kleinere golflengte. In het nieuwe model is de golflengte juist groter, dus dit kan geen verklaring zijn.", dan lijkt me dat prima voor de laatste twee scorepunten, hoewel het woord frequentie niet is gebruikt. Ook de opmerking "Bij de langere golflengte hoort een lagere toon" lijkt mij prima. Maar in praktijk zullen leerling-antwoorden vaak wat slordiger geformuleerd zijn en dan zul je echt per geval moeten kijken welk inzicht wel en niet is getoond. |
||
Door: Monsees
|
Datum:
Dinsdag
13
mei
2025,
14:16 uur
Het woord 'toon' of 'toonhoogte' als synoniem voor frequentie lijkt mij akkoord. |