Vraag 03

Vraag 03

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:22 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Pier Siersma | Datum: Zaterdag 10 mei 2025, 17:40 uur

Ik heb best wat leerlingen die inzien dat per 20 graden er 0,011 bijkomt en dus concluderen dat pas bij 100 graden Celsius het een geluidssnelheid van 387 m/s heeft. Dan vind ik een prima onderbouwde alternatieve methode.

Door: Hermans | Datum: Zaterdag 10 mei 2025, 19:55 uur

@Pier, Lijkt mij ook. de leerling heeft overduidelijk in de tabel met geluidssnelheden gekeken en begrepen dat hiervoor een te hoge temperatuur nodig is.

Door: Huub Franzel | Datum: Zondag 11 mei 2025, 20:29 uur

Is het voor het 1e bolletje voldoende als uit het antwoord blijkt dat ze Binas (15A) hebben bekeken? Bv "er is geen temperatuur in lucht waarbij de geluidssnelheid 387 m/s is dus deze verklaring kan niet goed zijn". Hiermee scoort ze in ieder geval niet het 2e bolletje. Ik heb er nu 1 punt voor gegeven.

Door: Vorselman | Datum: Maandag 12 mei 2025, 08:56 uur

Ik vind het bij deze vraag opvallend dat het correctiemodel zelf niet geluidssnelheid bij 333 Kelvin (binas) opzoekt maar er vervolgens wel een punt voor geeft bij het eerste bolletje.

Door: Erik van Beek | Datum: Maandag 12 mei 2025, 20:44 uur

mee eens, het zou dan ook gek zijn dat impliciet gebruik van de tabel afgekeurd wordt. Laten we kijken wat de landelijke bespreking oplevert.