Vraag 05

Vraag 05

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:22 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Wendy van Antwerpen | Datum: Zaterdag 10 mei 2025, 11:49 uur

Als de soortelijke weerstand van grafiet (het getal) niet expliciet genoemd is (maar leerlingen bedenken dat grafiet een geleider is, dus wel lager zal zijn dan het vulmiddel) kun je bol 3 dan geven? Sommige geven aan je wilt zoveel mogelijk grafiet hebben om een lage weerstand te hebben dus B potlood. (Eens dat de formulering echt beter moet/kan, maar 0 pnt van de 3?)

Door: Bax | Datum: Zaterdag 10 mei 2025, 11:52 uur

@Wendy: volgens mij zit bolletje 3 niet expliciet vast aan bolletje 2

Door: Hutjens | Datum: Zondag 11 mei 2025, 09:35 uur (Bewerkt op: 11-05-2025 09:36)

@ Wendy, hoe weten ze dat het vulmiddel geen geleider is? Zien ze dat aan de soortelijke weerstand? Noteren ze die denkstap dan ook? Dan zou ik zeggen 3p, zo niet, dan mist een cruciale denkstap en max. 2p. Immers het inzicht uit bol 1 en de consequentie conclusie is getrokken. Toch?

Door: Hutjens | Datum: Zondag 11 mei 2025, 10:17 uur (Bewerkt op: 11-05-2025 10:49)

Aangepast (schuingedrukte deel)

Ik heb de volgende variaties:
- niet alle leerlingen noteren de soortelijke weerstand van grafiet. Sommigen zeggen wel duidelijk dat ze deze hebben bekeken in 10A en dat deze lager is. Ik neig naar een punt geven, omdat ze de denkstap hebben gemaakt... Wat vinden jullie?
- enkele leerlingen vergeten de eenheid te noteren achter de opgezochte waarde. Dit heb ik wel aangerekend. Of ben ik dan niet in lijn van mijn 1e punt?
- veel leerlingen noteren de stap 'soortelijke weerstand is laag, dus weerstand is laag dus veel grafiet'. Velen noteren 'soortelijke weerstand is laag dus veel grafiet'. Aangezien in de tekst boven de vraag staat staat dat ze moeten kiezen voor de kleinste weerstand, zit die denkstap al in het noteren van 'veel grafiet'. Zijn jullie het daarmee eens? 

Dank voor reacties!

Door: Harry van Loon | Datum: Zondag 11 mei 2025, 10:27 uur

In de opgave staat: Gebruik van het tabellenboek, dus de waarde van grafiet moet wel vermeld worden, lijkt mij.

Eenheid hiervan minder nodig, deze staat ook vermeld in de opgave voor het vulmiddel.

Door: Monsees | Datum: Maandag 12 mei 2025, 09:46 uur

Als ze verwijzen naar (de tabel uit) BINAS, dan hebben ze wat mij betreft aan de opdracht voldaan. Er hoeft niet met de waarde gerekend te worden, dus de waarde zelf is niet relevant. De constatering dat de soortelijke weerstand van grafiek (flink) kleiner is, volstaat. 

Dit is (bij de tweede corrector) te verdedigen door er op te wijzen dat als er een goed antwoord is gegeven (met voldoende uitleg) de bolletjes niet meer relevant zijn. Als de leerling wel de soortelijke weerstand van grafiet heeft opgezocht en genoteerd, maar verder geen benul heeft wat ie daarmee moet doen, kan op grond van de bolletjes wel/ook het punt krijgen. 

Door: Jacco Dankers | Datum: Dinsdag 13 mei 2025, 13:57 uur

Kun je stellen dat een leerling die de formule voor soortelijke weerstand noteert het tabellenboek heeft gebruikt en op dat punt dus in ieder geval wel voldaan heeft aan de opdracht? (de meeste leerlingen schrijven die formule echt niet uit het hoofd op)