Vraag 06 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
22:23 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Harry van Loon
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
13:14 uur
Tekst onduidelijk: "Beide lijnen zijn gelijk in lengte en breedte". Verderop staat pas "dikkere laag getekend". Groot aantal leerlingen denken dus dat het oppervlak gelijk blijft en de soortelijk weerstand verschillend is. |
||
Door: Marc Prickaerts
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
15:02 uur
Klopt, gaat bij een aantal van mijn leerlingen ook mis, er staat echter toch duidelijk in de opgave dat beide lijnen "met hetzelfde potlood" zijn getekend, dus opmerking over soortelijke weerstand is dan geen punt waard. |
||
Door: Hutjens
|
Datum:
Zondag
11
mei
2025,
11:03 uur
Wat vinden jullie van de volgende redenatie?: bij II zijn er ongevulde stukjes en dan loopt de stroom ook deels door het papier met een grotere soortelijke weerstand, dus grotere weerstand. Dus I is beter. |
||
Door: Robben
|
Datum:
Zondag
11
mei
2025,
13:06 uur
Ik vind die redenering wel prima, want je ziet duidelijk in de tekening dat bij II niet het hele gebied met potlood is geraakt. Er is dus eigenlijk niet overal één dikte van de laag zoals de tekst suggereert. Bovendien komt het idee dat er stukjes onbedekt papier tussen zitten ook overeen met een draad met een kleiner oppervlak (het dunne stukje potloodstreep is als het ware een dun draadje). |
||
Door: Bastiaan Barbieri
|
Datum:
Zondag
11
mei
2025,
13:18 uur
(Bewerkt op: 11-05-2025 13:25)
@Marc als de leerling zegt dat de soortelijke weerstand groter is en daarom op basis van de formule dus R ook, dan mis je bol 1 maar kun je bol 2 voor de consequente conclusie m.i. gewoon scoren, mits de leerling expliciet benoemt dat l en A gelijk zijn. |
||
Door: Geert Veenstra
|
Datum:
Maandag
12
mei
2025,
11:17 uur
@Bastiaan, ik ben het met je eens. Zie veelgestelde vragen: consequente conclusie
|