Vraag 09 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
22:23 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Anita Driessen
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
09:55 uur
Als een leerling het verkeerde schakelschema heeft gekozen en vervolgens concludeert dat de felheid van de LEDs dus niet zou verschillen (wat klopt voor de schema's II, III en IV) levert dit volgens het huidige correctievoorschrift geen punten op - mijns inziens zou dit toch een punt mogen opleveren, er staat immers "leg uit... met behulp van gekozen schakelschema"? |
||
Door: Bax
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
11:33 uur
(Bewerkt op: 10-05-2025 11:36)
@Anita Driessen: Er is gegeven dat de leds niet even fel branden én er wordt gevraagd om het verschil in felheid uit te leggen, dus lijkt me een consequente uitleg over even fel schijnen hier niet op z'n plaats. |
||
Door: Bax
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
12:22 uur
Ik ben nog nooit zo onzeker geweest over het wel of niet toekennen van de 2e en 3e bol.Dit komt zowel door de gebrekkige hantering van de terminologie door de leerlingen alsook het antwoordmodel dat bij de tweede bol heel veel ruimte inperkt en bij de derde juist weer (imho) te veel toelaat. |
||
Door: Taco Greeven
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
15:26 uur
(Bewerkt op: 11-05-2025 08:35)
Aansluitend op de opmerking van Anita Driessen, vraag ik mij af: edit: |
||
Door: Kerssies
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
16:33 uur
Ik heb een leerling die met de formule uit vraag 8 aan de slag gaat. De b is gelijk, maar l is voor de tweede LED groter. Kiest voor schakeling 1 en schrijft erbij lampje 2 heeft dus R1 + R2 wat hem minder fel laat branden. Ik heb drie punten toegekend. |
||
Door: Franken - de Zoete
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
19:25 uur
(Bewerkt op: 15-05-2025 17:13)
Ik mis in het correctiemodel dat er genoemd wordt dat de spanning over de linker LED en de rechter tak met 2 weerstanden en LED gelijk zijn, zodat duidelijk wordt waarom je daarna iets over de stroomsterkte kunt zeggen. Overigens zijn eigenlijk alle schakelingen strikt genomen fout. I.p.v. het symbool van een LED is steeds het symbool van een gewone diode gebruikt. |
||
Door: Pier Siersma
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
22:05 uur
Als iemand kiest voor schakelschema dan hebben ze toch het inzicht van bolletje 2 altijd? |
||
Door: Bastiaan Barbieri
|
Datum:
Zaterdag
10
mei
2025,
23:16 uur
Ik heb veel leerlingen die kiezen voor schema IV maar wel benoemen dat de twee ledjes parallel staan. M.i. is dat voldoende voor bol 2. Eens? |
||
Door: Taco Greeven
|
Datum:
Zondag
11
mei
2025,
08:37 uur
@Bastiaan Barbieri Dat heb ik nu ook maar gedaan (zie mijn eerder opmerking). Hopelijk geeft landelijke vergadering hier meer duidelijkheid over. |
||
Door: Kortstra
|
Datum:
Maandag
12
mei
2025,
12:38 uur
Ik heb bij een leerling met keuze voor schema IV 2de bolletje wel gegeven, maar die had er wel specifiek bij gezet dat de draden zelf ook weerstand hebben. Heeft dus niet voor schema 1 gekozen omdat hij vond dat het symbool voor weerstand ook een 'echte' weerstand (blokje) moest zijn. Dus niet alleen aangeven dat ze parallel staan maar ook met een extra weerstand er bij (want anders zou verschil in felheid niet kunnen worden verklaard). |