Vraag 13

Vraag 13

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:24 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Harry van Loon | Datum: Zondag 11 mei 2025, 21:14 uur

Het gebruik van de 3e wet van Kepler lijkt me wel juist. Geeft uiteraad grote kans op rekenfouten e.d.

Door: Franken - de Zoete | Datum: Dinsdag 13 mei 2025, 09:07 uur

Bij ons geeft een leerling als reden dat de transitmethode niet geschikt is, datde kans klein is dat de planeet een baan heeft waarbij hij voor de ster langs beweegt.

Gezien de foto van figuur 1 bij de opgave vind ik dat een heel plausibele verklaring. Dus die rekenen we goed op vakinhoudelijke gronden

Door: Post | Datum: Dinsdag 13 mei 2025, 10:37 uur

T jaar kan ook opgezocht in Binas 5 , daar staat 3,15E7s. In Binas 6B staat 3,2E7s en dan kom je op 8,6E5 jaar. Dat reken ik goed.

Door: Jacco Dankers | Datum: Dinsdag 13 mei 2025, 14:14 uur

Met acceptabel tussentijds afronden (namelijk precies zoals het voorbeeldantwoord lijkt te doen) kun je ook op 8,8ยท105 aardse jaren komen. 

Door: Daan Weyler | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 12:26 uur

kan bolletje 4 toegekend worden als door foutieve berekening t=8,6.10^(-5) en de lln concludeert dat dit een veel te korte tijd is? conclusie is consequent met foute berekende t

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Zaterdag 31 mei 2025, 01:39 uur

Alleen noemen "het duurt veel te lang" kan toch niet voldoende zijn voor het 4e bolletje? Het vierde bolletje benoemd duidelijk waarvoor het te lang duurt. Dat moet dan toch ook terugkomen in het antwoord van de leerling? 

Ook het antwoord in het CV zelf benoemt "overgang waarnemen" in het antwoord.