Vraag 16

Vraag 16

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:25 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bastiaan Barbieri | Datum: Zondag 11 mei 2025, 20:33 uur

Toch wel interessant dat er een marge is in het aflezen van de snelheid, maar daardoor kom kun je op een ander antwoord uitkomen dan de 6,1*10^-5 N. 

Door: Enzo Meijer | Datum: Maandag 12 mei 2025, 12:37 uur

Inderdaad Bastiaan. Als je het narekent kom je op het volgende uit:

0,25 m/s geeft 5,6 x10-5 N
0,26 m/s geeft 6,1 x10-5 N
​​​​​​​0,27 m/s geeft 6,6 x10-5​​​​​​​ N

Daar zit best een verschil in. Kan me voorstellen dat je bij een 'toon-aan-vraag' in de war raakt en een leerling de andere twee antwoorden niet direct als juist aangetoond beschouwt. 

Door: Franken - de Zoete | Datum: Woensdag 14 mei 2025, 09:24 uur (Bewerkt op: 14-05-2025 09:27)

Als een leerling hier geen eenheid geeft na de berekening, kost dit dan het completeerpunt?  De eenheid staat al genoemd in de opgave. Maar niet tussen haakjes in het correctievoorschrift.

Oh, ik zie hierover al een opmerking in het verslag van de normbespreking. Kost inderdaad het laatste punt

Door: Storchart | Datum: Woensdag 14 mei 2025, 17:13 uur

Er wordt gevraagd de F aan te tonen met v. Wanneer een leerling mbv de F de v,eind wordt aangetoond, kunnen dan alle punten gegeven worden?

Door: Kortstra | Datum: Donderdag 15 mei 2025, 21:48 uur

Als de leerling het doet met F.s=1/2mv^2 dan lijkt me dat een goede methode

Door: Daan Weyler | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 13:28 uur

als lln inzicht toont dat Fres,max/Fres,gem moet vergeleken worden met die van een veer, maar de berekening van de verhouding niet juist uitvoert (en dus geen getal uitkomt tussen 1,5 en 2), dan kan een lln het totaal aantal punten halen als bolletje 5 geïnterpreteerd wordt zoals staat in de landelijke notulen (bolletje 5 slaat alleen op bepaling en significantie van a en berekening van Fres,max). en dan haalt een lln alle punten, terwijl niet het hele antwoord goed is.

misschien heel erg hypothetisch, maar een lln van mij doet bijna dat... zij zegt dat de versnelling verhouding 2 moet hebben. berekend dan die gemiddelde versnelling (maakt daar een rekenfout), berekent met die versnelling de daarbij behorende resulterende kracht (die is dus ook fout). en dan maakt ze een gekke gedachtenkronkel om toch maar aan te kunnen tonen dat het gestelde klopt (dit is ook echt een nadeel van toon aan vragen), maar als ze hier een consequente conclusie had getrokken, dan had ik met deze methode, ondanks de rekenfout bolletje 4 kunnen toekennen als ik het CM strikt volg.