Vraag 18

Vraag 18

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:25 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bax | Datum: Zaterdag 10 mei 2025, 17:58 uur

Eerste bolletje voor gebruik P=F·v - maar P wordt ook uitgerekend met P=E/t en P=W/t. Dit lijkt me beide natuurkundig correct, dus kan ik daarmee ook dat bolletje geven? De antwoorden komen niet geheel overeen - maar imho is de gegeven v_gem niet goed: die is immers v_gem = s / t = 0,72 mm / 4,75 ms = 0,15 m/s

Door: Wendy van Antwerpen | Datum: Zondag 11 mei 2025, 12:40 uur

@Bax, ben ik ook benieuwd naar. Deze strategie hebben ook meerdere van mijn leerlingen gekozen, maar gaan wel de fout in. Dus ook benieuwd naar de verdeling van punten via deze oplossingsmethode.

Door: Hutjens | Datum: Maandag 12 mei 2025, 01:57 uur

Alternatieve methode voor 1e bol:
P = E/t = (1/2 x 1,3 x 10^-6 x 0,26^2)/(4,75 x 10^-3) = 9,25 x 10^-6W

vmax en bijbehorende t zijn afgelezen in fig. 2

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 11:54 uur

Er staat iets over in het landelijk verslag.

Ik zit naar de opmerking in het verslag te kijken en vroeg me wat af:

Volgens mij moet je bij het geleverde vermogen van de larve hier ook de toename in zwaarte-energie meenemen. Het vermogen van de larve zorgt immers voor een toename in hoogte (0,72 mm) en in snelheid (0,26 m/s).

Zie ik iets over het hoofd?

Dan zou je op een verhouding uitkomen van 2,6 

Is sowieso uitgaan van Fres,gem hier wel legitiem? De larve levert toch niet de resulterende kracht? De resulterende kracht is toch juist Flarve - Fz

Door: Jacco Dankers | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 08:39 uur

In de opgave staat onder vraag 16 dat zwaartekracht verwaarloosd wordt. In het verlengde daarvan zou je dan ook zwaarte-energie kunnen verwaarlozen in deze oplossingsmethode?