Vraag 10 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
22:32 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Joeri Van Stappershoef
|
Datum:
Maandag
26
mei
2025,
14:36 uur
Collega ziet de volgende antwoorden bij leerlingen (van het profiel mobiliteit en transport): rotor en stator. Mijns inziens natuurkundig niet correct, volgens collega wel. Wat is hierin jullie inzicht? |
||
Door: Harry Prins
|
Datum:
Maandag
26
mei
2025,
20:25 uur
Ik kwam paar keer "stator en alternator" tegen. Is er ergens een oefensite waar dit soort flauwekul op staat? Weet iemand dat? Qua beoordeling moeten we ons aan CV houden, dus andere antwoorden 0p. |
||
Door: Michel van Winkel
|
Datum:
Donderdag
29
mei
2025,
11:56 uur
Het draaiende gedeelte van de dynamo heet de rotor. In rotor van de dynamo zit een spoel. De spoel wordt bekrachtigd met een gelijkstroom (de accu of batterij) die zorgt voor een magnetisch veld rondom de rotor. Doordat de rotor gaat draaien (deze wordt bijvoorbeeld via een aandrijfriem aangedreven door de motor), komt er een magnetisch veld door de stator die stilstaand om de rotor heen zit. De stator zit dus vast in het huis van de dynamo. In de stator wordt hierdoor een wisselstroom opgewekt die op zijn beurt weer gelijkgericht wordt door de diodes en geleverd wordt aan alle verbruikers. Een rotor hoeft geen permanente magneet te zijn, kan ook een elektromagneet zijn, zolang er maar een magnetisch veld rond draait in de spoel (stator). M.i. 2 pnt! |
||
Door: Harry Prins
|
Datum:
Dinsdag
3
juni
2025,
12:14 uur
Alles wat je zegt klopt. En toch is het m.i. geen antwoord op de vraag als de kandidaat noteert dat een dynamo een stilstaand en een bewegend onderdeel heeft, of moeilijke woorden daarvoor. Het gaat er toch echt om dat er een spoel en een (elektro)magneet aanwezig moeten zijn in die onderdelen. |