Vraag 32 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
22:38 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Mila de Saegher
|
Datum:
Dinsdag
20
mei
2025,
17:50 uur
Ik vind deze vraag verwarrend. Ligt het aan mij? Het meetbereik is waartussen je kunt meten. Als het meetbereik 90 dB is, hoe kan je dan 92 dB meten? Ik snap wat ze bedoelen, maar imo klopt het begrip meetbereik dan niet. Mijn leerlingen kennen als meetbereik: tot waar je kunt meten…
|
||
Door: van de Velde
|
Datum:
Dinsdag
20
mei
2025,
19:45 uur
Ik denk niet dat de vraag verwarrend is, de standaard schaalverdeling van een analoge dB-meter (een aantal dB's plus of min een centrale waarde) kan dat wel zijn voor iemand die zo'n apparaat nooit eerder zag. In het Engels heet dat dan "range", en "meetbereik"is dan een nette vertaling denk ik? |
||
Door: Mila de Saegher
|
Datum:
Dinsdag
20
mei
2025,
21:08 uur
Hmm, duidelijke uitleg. Helaas staat dit niet in mijn boek en ook op school hebben we deze niet. In het boek staat wel duidelijk vermeld wat 'meetbereik' betekent en met het oog daarop heeft ook niemand deze vraag goed bij mij. |
||
Door: van de Velde
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
07:53 uur
(Bewerkt op: 21-05-2025 07:54)
je zou ook kunnen zeggen dat je met die toch wat enge boekdefinitie (van-tot) van "meetbereik" verwacht om met de gegeven instelling bijvoorbeeld 45 dB te kunnen aflezen. Ik ben benieuwd hoe onze groep het doet. Die zijn dit ding in de tweede wèl tegengekomen, en dan zijn er toch altijd wel een aantal die dit ding zonder hulp na wat hersengekraak doorzien. |
||
Door: van Helden
|
Datum:
Woensdag
21
mei
2025,
19:28 uur
Het benoemen van meetbereik als boekdefinitie doet de term geen eer aan. Dit is een term die gewoon vastligt in meetnormen en vrij duidelijk gedefinieerd is. Dat de examenmakers dit anders interpreteren, of onjuist gebruik door anderen overnemen kan natuurlijk, maar is wel onjuist. De examenmakers geven in hun toelichting via examenlijn onder andere aan dat ze "range", dat op het instrument staat, hebben vertaald naar het Nederlands. De term range is ook in die context onjuist, ook daar is weer voldoende over vastgelegd in normen. In de toelichting noemen de examenmakers tevens: |
||
Door: Sikkes
|
Datum:
Donderdag
22
mei
2025,
10:29 uur
helaas had geen van mijn leerlingen deze vraag goed... zelf dacht ik eenvoudig, maar ik had zo'n apparaat wel eens gezien. mijn lln echter niet.
|
||
Door: Brechje Bouwman
|
Datum:
Vrijdag
23
mei
2025,
07:36 uur
(Bewerkt op: 23-05-2025 07:37)
Ik had leerlingen die als volgt redeneerden: Het meetbereik is 90dB dus die waarde hoort bij de grootste/hoogste uitslag (dus bij de +6). Dan hoort bij de +2 dus 30dB. En vervolgens hebben ze dat als antwoord gegeven. Ik weet dit doordat ze in hun afbeelding de getallen 30, 60 en 90 erbij gezet hebben. |