Vraag 32

Vraag 32

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 22:38 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Mila de Saegher | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 17:50 uur

Ik vind deze vraag verwarrend. Ligt het aan mij? Het meetbereik is waartussen je kunt meten. Als het meetbereik 90 dB is, hoe kan je dan 92 dB meten? Ik snap wat ze bedoelen, maar imo klopt het begrip meetbereik dan niet. Mijn leerlingen kennen als meetbereik: tot waar je kunt meten… 

Door: van de Velde | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 19:45 uur

Ik denk niet dat de vraag verwarrend is, de standaard schaalverdeling van een analoge dB-meter (een aantal dB's plus of min een centrale waarde) kan dat wel zijn voor iemand die zo'n apparaat nooit eerder zag. In het Engels heet dat dan "range",  en "meetbereik"is dan een nette vertaling denk ik? 

Ik heb een powerpoint met allerlei soorten schaalverdelingen speciaal met het doel ze te laten nadenken over "oezitdadier??" Die analoge dB meter heeft daar ook een plaatsje, maar bijv ook de NAP-meetschalen met hun wat bijzondere strepen en boven en onder nul andere richting, logaritmische schalen, enz.  

Door: Mila de Saegher | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 21:08 uur

Hmm, duidelijke uitleg. Helaas staat dit niet in mijn boek en ook op school hebben we deze niet. In het boek staat wel duidelijk vermeld wat 'meetbereik' betekent en met het oog daarop heeft ook niemand deze vraag goed bij mij. 

Door: van de Velde | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 07:53 uur (Bewerkt op: 21-05-2025 07:54)

je zou ook kunnen zeggen dat je met die toch wat enge boekdefinitie (van-tot)  van "meetbereik" verwacht om met de gegeven instelling bijvoorbeeld 45 dB te kunnen aflezen. 
Dat gaat niet lukken, en dan kijk je verder.  

Ik ben benieuwd hoe onze groep het doet. Die zijn dit ding in de tweede wèl tegengekomen, en dan zijn er toch altijd wel een aantal die dit ding zonder hulp na wat hersengekraak doorzien.

Door: van Helden | Datum: Woensdag 21 mei 2025, 19:28 uur

Het benoemen van meetbereik als boekdefinitie doet de term geen eer aan. Dit is een term die gewoon vastligt in meetnormen en vrij duidelijk gedefinieerd is. Dat de examenmakers dit anders interpreteren, of onjuist gebruik door anderen overnemen kan natuurlijk, maar is wel onjuist. De examenmakers geven in hun toelichting via examenlijn onder andere aan dat ze "range", dat op het instrument staat, hebben vertaald naar het Nederlands. De term range is ook in die context onjuist, ook daar is weer voldoende over vastgelegd in normen. In de toelichting noemen de examenmakers tevens: 

In dit geval is het meetbereik van de dB-meter ingesteld op waarden rondom 90 dB. Op de analoge meter onderaan is af te lezen wat het meetbereik bij deze instelling is: van -10 dB tot +6 dB ten opzichte van de ingestelde waarde. Het meetbereik bij deze instelling is dus van 80 dB tot 96 dB en dit is af te leiden uit de onderdelen die op de afbeelding te zien zijn. 

Hierin wordt tot drie keer toe aangegeven dat het meetbereik dus niet 1 waarde is, zoals dit ingesteld wordt bij de draaischijf, maar een gebied of bereik. Gelukkig begrijpen ook de examenmakers dus dat het blokje met "meetbereik" bij het verkeerde deel van de meter staat en dat bovenaan "instelling" had moeten staan. De opmerking "wat het meetbereik bij deze instelling is" slaat de spijker op zijn kop. We zien dit vast terug in de n-term.   

Door: Sikkes | Datum: Donderdag 22 mei 2025, 10:29 uur

helaas had geen van mijn leerlingen deze vraag goed...

zelf dacht ik eenvoudig, maar ik had zo'n apparaat wel eens gezien.  

mijn lln echter niet.

Door: Brechje Bouwman | Datum: Vrijdag 23 mei 2025, 07:36 uur (Bewerkt op: 23-05-2025 07:37)

Ik had leerlingen die als volgt redeneerden:

Het meetbereik is 90dB dus die waarde hoort bij de grootste/hoogste uitslag (dus bij de +6). Dan hoort bij de +2 dus 30dB. En vervolgens hebben ze dat als antwoord gegeven.

Ik weet dit doordat ze in hun afbeelding de getallen 30, 60 en 90 erbij gezet hebben.