Vraag 01 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
23:10 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Indy van den Broek
|
Datum:
Woensdag
14
mei
2025,
11:29 uur
Wat vinden jullie van: dizilver(II)monosulfide? Is dit 1 punt waard, omdat er zilversulfide in staat? |
||
Door: Connie Versluis
|
Datum:
Woensdag
14
mei
2025,
14:45 uur
@Indy, ik zou zeggen van wel. |
||
Door: Jonathan de Jong
|
Datum:
Woensdag
14
mei
2025,
16:15 uur
Het is vreemd dat leerlingen de Romeins cijfer moeten weergeven bij het zilverion aangezien het alleen een lading van 1+ kan hebben. Dit is onnodig in de officiƫle naamgeving van het zout en de leerling verliest hierdoor een punt. Als tweede hoe zit het als de leerlingen de 'nieuwe' IUPAC-naamgeving van een zout gebruiken. Dit is technisch gezien niet fout, maar kan je niet goedkeuren op het examen volgens het correctiemodel. |
||
Door: Koen Blanken
|
Datum:
Woensdag
14
mei
2025,
19:29 uur
(Bewerkt op: 14-05-2025 20:39)
@ Jonathan: Vakinhoudelijk inmiddels juist en heeft zelfs de voorkeur geloof ik... Komt ieder jaar wel een keer een vraag over. Binas: Naamgeving zouten in verband met Binas tabel 66G | Noordhoff Als het aantoonbaar vakinhoudelijk juist is mag je het goed rekenen? Staat bij de algemene regels 3.3. |
||
Door: Sikkes
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
08:45 uur
Ag is een zeer ongeliukkige keuze om een Romeins cijfer in de naam te vragen
ik heb nog nooit zilver(I) nitraat op een pot zien staan |
||
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
21:22 uur
Het is niet waar dat er enkel zilver(I) bestaat. Ook zilver(II) en zilver(III) komen voor. Maakt het niet zinniger om het hier te vragen. Maar het test wel weer kennis van het romeinse cijfer. Dius toch wel leuk? |