Vraag 15

Vraag 15

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 23:05 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Schaareman | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 19:06 uur

Mijn eerste reactie hier; waarom wèl de molmassa van een VA eenheid geven, en ook afgerond op 1 decimaal (dat laatste zal wel weer met Science Data te maken hebben... prima dat er een concurrent is voor Binas, maar eis vanuit het CvTE wel een eenduidige significantie..) em niet de molmassa van een VB eenheid? Dit vind ik erg inconsequent en zet leerlingen wellicht op het verkeerde been...

Door: Tobias Schrama | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 19:51 uur (Bewerkt op: 16-05-2025 20:08)

Ik denk dat ze zit doen omdat er water vanaf gaat bij het maken en ze dat mee willen nemen in de beoordeling. Als je bij de uitwerkbijalge dus meer water laat ontstaan heeft dat hier effect op de berekende massa van PVB.

Overigens zelfs de examenmakers denken niet aan onze ScienceData's want molair volume staat daar niet in en mogen leerlingen dit jaar blijkbaar hopen dat ze het weten anders hebben ze nu echt vette pech bij vraag 7. Heel oneerlijk.

Door: Sprokholt | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 09:54 uur

De molaire massa van va heb je ook nodig in vraag 18. Om herhaalde fouten te voorkomen is deze gegeven, denk ik

Door: Ewoud Woelderink | Datum: Zondag 18 mei 2025, 11:59 uur

Berekening van "het" percentage is wel lekker vaag. Moet dat specifiek een % molverhouding zijn? Moet de factor 2 daarin juist gebruikt worden?
Ik heb veel leerlingen die iets raars doen, maar dan wel daarmee consequent "een" percentage uitrekenen.
Lastig te beoordelen of ik daar nu wel of niet een punt voor mag geven.

Door: Theelen | Datum: Zondag 18 mei 2025, 13:34 uur (Bewerkt op: 18-05-2025 13:36)

(Reactie verwijderd. Was reactie op Ewoud Woelderink , maar had gemist dat deze opmerking alleen over B3 ging...)

Door: Tobias Schrama | Datum: Zondag 18 mei 2025, 20:21 uur

Ik zou hier een aanvulling op willen maar ik denk dat de *3 niet enkel een percentage berekening is maar ook de 2VA per VB vereist. "Het" verwijst hierbij naar deze specifieke niet naar  "een".

Door: Beens | Datum: Zondag 18 mei 2025, 23:48 uur (Bewerkt op: 18-05-2025 23:49)

@Ewoud en @ Thobias. 

Het 3e bolletje sugereert nu dat er puur voor een  percentageberekening (deel/geheel * 100%) het 3e bolletje toegekend mag worden.

Ik kijk het maar na volgens deze redenatie maar blij word je er niet van (geen VWO-waardig iets) Ik heb nu antwoorden in de range van 7,2 % tot 93%. Misschien dat (na)dinsdag er meer duidelijkheid hierover komt. 

Door: Ingo van 't Oor | Datum: Maandag 19 mei 2025, 11:31 uur

Ik vind dat voor het 3e bolletje echt ook het inzicht getoond moet worden dat de VB-eenheden 'dubbel' tellen: die factor zit duidelijk niet in de andere twee bolletjes. Had erbij kunnen/moeten staan natuurlijk, maar met het percentage wordt m.i. wel echt verwezen naar het percentage VA, niet naar een willekeurig percentage.

Door: Sprokholt | Datum: Maandag 19 mei 2025, 11:52 uur

Er wordt een percentage van een aantal eenheden gevraag. Een massapercentageberekening of iets dergelijks geef ik nooit het derde bolletje. Een te grote versimpeling in mijn ogen.

Door: Saskia de Mik | Datum: Maandag 19 mei 2025, 13:25 uur

Ik geef alleen het 3e punt als ze bijvoorbeeld de totale massa van PVA + PVB gebruiken. --> inzicht dat het een percentage is van de 3 eenheden.