Vraag 16

Vraag 16

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 23:05 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 20:00 uur (Bewerkt op: 16-05-2025 20:01)

Waarom wordt hier om een naam en niet om namen gevraagd? 

En waarom kan centrifugeren niet? Ik doorzie dat niet.

Door: Kooijman | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 22:57 uur (Bewerkt op: 16-05-2025 22:58)

Centrifugeren met decanteren/afschenken is uiteraard ook correct voor *2

Door: Ewoud Woelderink | Datum: Zondag 18 mei 2025, 12:44 uur

Mijn inziens moet het antwoordmodel bij tweede bolletje "filteren / bezinken (en afschenken) / centrifugeren (en afschenken)" zijn. Bezinken staat als afzonderlijke scheidingsmethode in de syllabus (zonder toevoeging afschenken), en de leerling die afschenken overweegt op te schrijven kan in de veronderstelling zijn dat dit een 3e antwoord zou zijn dat volgens algemene regel 3.5 niet beoordeeld mag worden. Het lijkt mij dat de scheiding van een suspensie ook feitelijk al plaats heeft gevonden na bezinken, net zoals een emulsie van twee vloeistoffen gescheiden is wanneer het 2-lagen systeem is ontstaan, onverlet vervolghandelingen zoals afschenken of het filter verwijderen die doorgaans volgen in de praktijk

Door: Theelen | Datum: Zondag 18 mei 2025, 13:38 uur

@Ewoud Woelderink: Eens. 

Door: Jose Mastenbroek | Datum: Zondag 18 mei 2025, 19:03 uur

@Ewoud. Ik ben het ook eens 

Door: Tobias Schrama | Datum: Zondag 18 mei 2025, 20:17 uur (Bewerkt op: 18-05-2025 20:18)

Oneens, Bezinken is een proces om te begrijpen maar niet een methode die een schone scheiding geeft. Al jaren zeg ik tegen mijn leerlingen dat. als je olie en water laat staan kan je ook niet een slok water nemen, je moet het afschenken. Centrifugeren heeft ook hetzelfde. Dit is een punt wat we elk jaar lijken te bespreken. Misschien centrifugferen in een industrieel process niet omdat het batch moet? en de anderen kunnen continu, maar dat is mij een beetje gissen.