Vraag 17

Vraag 17

Door: Ad Mooldijk | Datum: Dinsdag 29 april 2025, 23:06 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 16 mei 2025, 20:04 uur

Weer zo'n dingetje...ik begrijp het wel, maar het is gewoon niet volledig duidelijk. 

DE reactie....reageert het FFT niet? Ik dacht het wel, he? Dit kost de matige goede leerling tijd, omdat die echt zal gaan zoeken. Want zo simpel als het verwachte antwoord zal het vast niet zijn.  

Waarom niet "de reactie tussen ethaanzuur en de KOH-oplossing (kaliloog moeten ze kennen, toch?)? 

Door: Tim Meinds | Datum: Zaterdag 17 mei 2025, 10:32 uur

'de structuurformules van de koolstofverbindingen juist' was correcter geweest. 

Door: Theelen | Datum: Zondag 18 mei 2025, 14:31 uur

@Tim Meinds: nav leerling antwoord begrijp ik waarom hier voor is gekozen (B2 formules ipv structuurformules).
Een leerling die noteert:
CH3COOH + OH-→ CH3COO- + H2O
verdient wel het punt van B2

Door: Schaareman | Datum: Zondag 18 mei 2025, 14:52 uur

Hebben we m weer; uitsluitend de juiste formules.. al (heel) veel een punt van discussie... een leerling vergeet één ding, namelijk de - lading bij ethanoaat... dat kost, strikt volgens het cv... 2p... dat is echt veel te streng. Dit soort dingen mòet toch in een pre-test naar voren zijn gekomen? Als we die 'alleen de juiste formules' blijven hanteren (waar wat voor te zeggen valt, onder voorwaarden) dan moeten de meest wrange situaties zoals dit toch in een indien / opmerking komen te staan? Ik geef 1p met een ?

Door: Myrthe Doeve | Datum: Zondag 18 mei 2025, 16:50 uur

Wat als een leerling de verkeerde stoffen tekent, maar van die stoffen wel juiste structuurformules, mogen we dan het 1e bolletje wel geven? 

Door: Robben | Datum: Zondag 18 mei 2025, 17:27 uur

@Wouter den Boer: eens!

Ik vind het ook onnodig onduidelijk. Ik heb leerlingen die proberen de vergelijking te geven van de vorming van ethaanzuur bij stap 1. Dat is natuurlijk niet de titratiestap, maar het is wel een reactie die wordt genoemd in de lap tekst die begint met "Met een titratie...". Bij stap 2 wordt daar zelfs naar verwezen als "de reactie". Dus ik begrijp mijn leerlingen wel dat ze denken dat die reactie wordt bedoeld bij vraag 17.

Door: Wouter den Boer | Datum: Maandag 19 mei 2025, 18:43 uur

@Myrthe: Nee, ik denk het niet.

Door: Kliphuis | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 10:59 uur

Al eerder opgemerkt: De lading bij het ethanoaat-ion vergeten kost twee punten. 

De ladingsbalans is natuurlijk niet in orde, maar het voelt niet goed om dan 0 punten te scoren.

Door: Kliphuis | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 10:59 uur (Bewerkt op: 20-05-2025 11:10)

Al eerder opgemerkt: De lading bij het ethanoaat-ion vergeten kost twee punten. 

De ladingsbalans is natuurlijk niet in orde, maar het voelt niet goed om dan 0 punten te scoren. 

Of: bij het tweede bolletje staat expliciet de elementbalans genoemd. Er staat niks over de ladingsbalans. 

Kan er toch een punt worden toegekend wanneer de lading van het ethanoaat-ion wordt vergeten?

Door: ten Dolle | Datum: Dinsdag 20 mei 2025, 15:50 uur (Bewerkt op: 20-05-2025 15:51)

Ik heb een leerling die de lading bij het OH- ion vergeeet. Volgens het correctievoorschrift krijgt deze leerling het eerste punt.  Volgens mij is het dan logisch dat een leerling die de lading bij het ethanoaat ion vergeet ook 1 punt krijgt.