Vraag 21 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
23:07 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Arjan van Ginneken
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
13:35 uur
Ik heb een aantal leerlingen die beweren dat weekmakers crosslinks tussen ketens verbreken. Geen idee hoe ze daarop komen, maar ze noemen het. Maar ... de conclusie is dan dat materiaal I meer weekmakers bevat, daardoor minder crosslinks en, omdat crosslinks een materiaal stijf maken, dus flexibeler is dan materiaal III. Is dat dan voldoende voor *3 consequente conclusie? |
||
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
16:31 uur
Ik zou het doen. Want het is toch ook een consequente conclusie? En het gaat in op chemische begrippen die in dit geval niet raaar zijn. |
||
Door: Hurenkamp
|
Datum:
Zondag
18
mei
2025,
11:53 uur
(Bewerkt op: 18-05-2025 11:57)
Voor bol 1 moet wel het soort interacties worden genoemd. Een crosslink is nog geen algemene benaming voor een bindingstype (a la atoombinding wat hier niet juist is vs. VDW vs. dipool-dipoolbinding vs. waterstofbrug.) In dit rijtje staat ook "aantrekkingskracht tussen de ketens" dus dat is blijkbaar voldoende parafraserend (mét "tussen de ketens" erbij) voor Vanderwaalsbinding. Of "consequente" in bol 2 óók consequent moet zijn met het in bol 1 gestelde, of uitsluitend met de notie dat materiaal I meer weekmaker bevat dan materiaal III, is mij niet duidelijk. Ik dénk wel dat je bol 2 moet kunnen scoren als je bol 1 niet hebt gescoord vanwege onjuiste type interactie. Ik denk dus dat ik het 2e punt ook zou geven. Algemener opgemerkt: Diverse van mijn lln noemen verbreken of verzwakken van "de bindingen" [in het polymere materiaal, t.g.v. aanwezigheid weekmaker] zonder duidelijk te maken welke bindingen in het polymere materiaal dat precies zijn ("waterstofbruggen" of "vanderwaalsbindingen" of "aantrekkingskracht tussen de ketens"). Daar ben ik streng in: er wordt gevraagd naar welke intereactie(s) en het c.v. maakt ook in de bol-1-tekst wel duidelijk hoe precies dat wordt verwacht. "Atoombindingen" zou immers niet goed zijn en kost dus bol 1. |
||
Door: Robben
|
Datum:
Zondag
18
mei
2025,
18:55 uur
(Bewerkt op: 18-05-2025 18:55)
Moet voor de 1e deelscore ook expliciet worden genoemd dat de afstand tussen de ketens wordt vergroot? Sommige leerlingen noemen wel dat de vanderwaalsbindingen tussen de ketens zwakker worden door de weekmakers, maar niet dat dit komt door grotere afstand tussen de ketens. Op zich geven ze nog steeds een correct antwoord op de vraag, met gebruik van begrippen op microniveau en met benoemen van de juiste interactie. |
||
Door: Ewoud Woelderink
|
Datum:
Zondag
18
mei
2025,
21:20 uur
@Robben: ik denk tocht het het wel moet, want anders hebben ze alleen het type interactie genoemd, en er wordt specifiek naar een begrip op micro-niveau gevraagd (blijkbaar de afstand tussen de ketens) en een interactie gevraagd. Ook taalkundig lijkt het CV dat wel te verwachten, omdat de zinsdelen die na de "/" staan direct na waardoor moeten worden gelezen (omdat er anders geen goede zin ontstaat). |