Vraag 22 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Dinsdag
29
april
2025,
23:07 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
20:06 uur
Ik heb het idee dat als de micro niet wordt doorzien, dit twee punten kost. (bolletje 2 en 3). Los van dat ik het een raar ding vind, vind ik dat wel overdreven.
|
||
Door: Tobias Schrama
|
Datum:
Vrijdag
16
mei
2025,
20:30 uur
(Bewerkt op: 16-05-2025 20:32)
Dit kan je scharen onder dat ze wel de 2e doen in een andere eenheid en dan verkeerd invullen voor de derde. sowieso micro hier gebruiken is echt volledig overbodig en alleen maar lullig IMO. Was wel verrast dat een BOE opdracht er zo letterlijk in kwam. Blijft chemisch rekenen, maar een beter BOE voorbeeld kan ik me niet bedenken. Ohja wel, als het gewoon in mM ofzo is... |
||
Door: Arjan van Ginneken
|
Datum:
Zaterdag
17
mei
2025,
13:43 uur
Je zou kunnen zeggen dat een berekening van [Actine-Dys-A] in μmol.L-1(dus 0,84 μmol.L-1) voldoende is voor *2. En dat fout in / vergeten van omrekenen maar mol.L-1 onder *3 valt. Lijkt me wel eerlijker. |
||
Door: Hurenkamp
|
Datum:
Zondag
18
mei
2025,
11:31 uur
(Bewerkt op: 18-05-2025 11:31)
@Arjan van Ginneken, - een onjuiste waarde (anders dan "oets met 0,84 of 8.4) én de micromolair-eenheidsfout onder bol 2 te scharen. Er zijn veel vaker bollen in examens waar meer dan één prestatie wordt geeist voor toekenning bol. |
||
|
Datum:
Zondag
18
mei
2025,
19:15 uur
Ik denk toch dat de micro valt onder bol drie...want dan zou je er ook voor kunnen kiezen om bol 2 28% van 3,0 = 0,84 µM te laten antwoorden en dat voldoet perfect aan bolletje 2. |
||
Door: Ewoud Woelderink
|
Datum:
Zondag
18
mei
2025,
21:48 uur
Als de μ in het geheel over het hoofd is gezien als enige fout, en daarmee aan beide bolletjes niet wordt voldaan omdat [Actine=Dys-A] dan een factor 106 te groot is en K een factor 106 te klein, lijkt me dat je dat niet 2x hoeft aan te rekenen. Het argument is algemene regel 5, dat een fout maar 1x aangerekend mag worden (vraag wordt er niet wezenlijk makkelijker door). |
||
Door: Belgraver
|
Datum:
Maandag
19
mei
2025,
09:14 uur
(Bewerkt op: 19-05-2025 09:47)
@ewoud en anderen: dan zou: 0,28*3,0=0,84 (geen eenheid óf μmol/L gegeven) het 2e bolletje opleveren een andere leeling: 0,28* 3,0x10-3 = 8,4x10-4 krijgt 2e punt dan ook? (want fout in μ wordt in 3e aangerekend en eenheid staat in cv tussen haakjes, misschien bedoelt kandidaat wel mmol/L want er staat, natuurlijk, geen eenheid bijgeschreven). Dit voelt aan allekanten niet goed maar leerlng maakt zelfde fout als bovenstaande fout. Misschien logischer dat voor 2e punt de waarde [Actine-Dys-A] in mol/L moét worden gebruikt (is voor berekening van k noodzakelijk) Fout in 10-macht wordt dan in 3e niet aangerekend (dit punt beloont dan gebruik van boe-methode). Maakt mij niet uit welke methode wordt gehanteerd als we het maar overeenkomstig doen in heel Nederland; deze tweede aanpak kost namelijk nogal wat punten bij mijn leerlingen. Ik hoop weer op duidelijkheid in de kringbespreking.... |
||
Door: Ingo van 't Oor
|
Datum:
Maandag
19
mei
2025,
16:40 uur
Wat doen we met leerlingen die de evenwichtsvoorwaarde al (deels) invullen? In mijn herinnering stond dat er vaak bij in het c.v., dat dat geen probleem is? |
||
|
Datum:
Maandag
19
mei
2025,
18:47 uur
Volgens mij kan het niet nu, omdat het zo epliciet gevraagd is. Dat is anders dan eerder volgens mij. |