Vraag 08

Vraag 08

Door: Jamie Meijer | Datum: Maandag 12 mei 2025, 14:01 uur

Plaats hier jouw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bibian Broersma | Datum: Zaterdag 24 mei 2025, 11:55 uur

Ik loop een beetje vast bij deze vraag.

Waarvoor kunnen leerlingen het eerste punt scoren?
M.i. is dat voor het aangeven van het verschil in de twee situaties, waarbij dus een van de factoren beschreven(het verschil) staat.

Het 2e punt is dan het noemen van de factor.

Dus voorbeeld 2: de bodem is gevuld met water(vol doende voor1e punt?), wordt afstand tot lucht groter(hier pas 1epunt?), dus dX groter (2e punt)

Door: Peters | Datum: Zondag 25 mei 2025, 12:39 uur (Bewerkt op: 25-05-2025 13:55)

Ik ben het helemaal met je eens. Ook bij het derde voorbeeldantwoord is het naar mijn idee compleet onduidelijk:

"Normaal maakt de wortel veel contact met de lucht" (overbodig want gaat niet om de situatie tijdens de overstroming)
"Bij een overstroming is het contactoppervlak tussen lucht en wortels kleiner" (is effect op wortels én factor uit wet van Fick)
"de A wordt kleiner" (is overbodig want contactoppervlak is al genoemd en gezien de andere voorbeeldantwoorden hoeft de 'letter' niet per se genoemd)
"Er is dus minder diffusie van zuurstof mogelijk." (ook overbodig want het gevolg voor de diffusie hoeft niet genoemd)

Oftewel: "het contactoppervlak tussen lucht en wortels is kleiner" zou dan genoeg zijn voor beide punten samen. Geen idee of het zo bedoeld is...

Ook raar: voor het eerste punt moet volgens het cv expliciet een effect op de wortel(cellen) genoemd worden, maar in voorbeeldantwoord 4 zit dit niet.