Vraag 15 |
||
---|---|---|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Donderdag
5
juni
2025,
16:18 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: v.d. Hoeven
|
Datum:
Dinsdag
17
juni
2025,
20:53 uur
Een leerling zet 5 pijlen neer, 4 ervan staan netjes op dezelfde afstand (5mm), de 5e staat op 9 mm afstand ernaast. Ik vind het wel zuur dat daarvoor een punt er af moet toch? Het zij zo, maar ook hier vind ik de vraagstelling niet 100% sluitend. Had beter geweest als er iets had gestaan van 'Teken in de figuur het elektrisch veld tussen de platen waarbij grootte en richting juist zijn aangegeven.' Ik vind het niet vanzelfsprekend dat leerlingen de afstanden allemaal perfect weergeven, maar misschien zie ik dat iets te simpel :( |
||
Door: Gerhard van Hunnik
|
Datum:
Woensdag
18
juni
2025,
11:54 uur
ik vind de toevoeging om het veld duidelijk homogeen te laten zijn erg slakken en zout. grrrrrrr |
||
Door: Paul Stoop
|
Datum:
Donderdag
19
juni
2025,
00:50 uur
Waarom moeten die veldlijnen op gelijke onderlinge afstand (1) en hoe precies moet je dat nameten (2)? Sorry ik vind dit echt onzin. Veldlijnen bestaan helemaal niet. Je kunt ze niet tellen en dus ook niet nameten hoeveel er door een vierkante cm gaan. Een veld dat overal dezelfde richtig heeft, is automagisch homogeen, dus parallel zijn van de veldlijnen is voldoende. Ok, bij een radieel veld is het logisch dat je veldlijnen tekent die uit elkaar gaan. En uit de Maxwellvergelijkingen volgt vast wel dat het veld naar buiten toe minder sterk wordt. En dat je dus aan het UIT ELKAAR GAAN van de veldlijnen kunt zien dat het veld zwakker wordt. Maar dat betekent niet dat je het kunt omkeren, zoals in deze vraag gebeurt. |