Vraag 20

Vraag 20

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 23:20 uur

Plaats hier uw reactie

Antwoord:

Door: Huub Franzel | Datum: Vrijdag 26 mei 2017, 21:30 uur

Wat als leerlingen maar 1xT bepalen?  en dan correct f=1/T gebruiken. Vaak komen ze buiten de marge terecht en soms geven ze dan (terecht) ook maar 2 significante cijfers.

Mag ik wel het 1e scorepunt geven? Er staat "Inzicht dat geldt T= benodigde tijd / aantal omwentelingen en f=1/T".  Ze nemen dus als aantal 1, mag dat? Dan is het vervolgens nooit terecht om 3 significante cijfers te geven! Is de opdracht om 3 significante cijfers te geven, impliciet opdracht om meerdere omwentelingen te nemen? Het correctiemodel zegt niets over een minimaal aantal te nemen omwentelingen, er is alleen maar een marge gegeven. Buiten de marge is dan alleen het completerenpunt. Toch?

Door: van Garderen | Datum: Vrijdag 26 mei 2017, 22:12 uur

Zo heb ik het ook nagekeken.

Door: Wendy Derks | Datum: Zaterdag 27 mei 2017, 09:47 uur

Ik heb dat eerst ook zo gedaan maar later toch herzien. Ik interpreteer het 1e scorepunt zo dat er meer trillingen genomen moeten worden. Er wordt nadrukkelijk gevraagd naar een nauwkeurig antwoord, dus moeten lln weten dat ze meerdere T af moeten lezen. Wanneer een ll dat niet doet mist hij het 1e bolletje. Dat hij dan buiten de marge valt, heb ik dan niet opnieuw aangerekend. Is gevolg van missen van 1e scorepunt. Op zich verandert er voor de lln die het verder goed doen niets. Ze scoren 1p.

Gevolg is wel dat lln die vervolgens niet antwoorden in 3 significante cijfers (zoals de opdracht was) of eenheid vergeten of andere completeerfouten maken, dus geen punten krijgen. Jammer dat het geen 3p vraag was. 

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 27 mei 2017, 11:45 uur

Bij het aflezen van 1xT mogen we volgens mij het eerste scorepunt wel geven. De marge is juist zó gekozen dat deze leerlingen het tweede scorepunt vervolgens niet kúnnen halen. (1xT aflezen in 3 significante cijfers doet geen leerling en met elke waarde voor T in 2 significante cijfers valt het antwoord buiten de marge).

Door: Gilbert Carmelia | Datum: Zaterdag 27 mei 2017, 12:27 uur

Een leerlingen die keurig de trillingtijd bepaalt en vervolgens niet weet hoe hij/zij verder moet ( of door gebrek aan tijd ) krijgt voor deze vraag 0 punten? Denk eraan het examen was ECHT te lang. 

Door: van Garderen | Datum: Zaterdag 27 mei 2017, 16:51 uur

Een leerling die met een trillingstijd geen frequentie kan bepalen (of de twee verwart) en stopt. Heeft inderdaad geen punten. Dit is wel onderbouw stof hè!

Het examen was te lang, hoe verassend. Maar dat kan nooit een argument zijn.

Door: Huub Franzel | Datum: Zaterdag 27 mei 2017, 22:05 uur

Ik vind het veel gevraagd van een havo-leerling, dat hij/zij zich moet realiseren dat de gevraagde 3 significante cijfers iets zegt over het aantal trillingen dat moet worden genomen.

Bij wiskunde wordt ook bijvoorbeeld vaak gezegd, geef het antwoord in 2 decimalen. Afronden is iets wat je pas gaat doen als je antwoord geeft.

Het is niet expliciet duidelijk dat zo nauwkeurig mogelijk moet worden afgelezen/gemeten en er wordt alleen een marge gegeven. Normaal is dat het completerenpunt, als er niets anders over gezegd wordt, dus dat hou ik aan.

Door: van Garderen | Datum: Zondag 28 mei 2017, 11:15 uur

@franzel

 

ik ben het daar mee eens. Alleen de opmerking over zo nauwkeurig mogelijk niet. Als het goed is leren wij de leerlingen om altijd nauwkeurig te werken en in dit geval meerdere tijden te pakken.

Maar de conclusie dat als ze dat hier niet doen, dat ze dan de eerste deelscore kunnen halen en het tweede al snel kwijt zijn. Daar ben ik het mee eens. Ik interpreteer dat alleen gebruik van f=11¯ niet genoeg is, de trillingstijd moet uit de grafiek zijn gehaald.

De combinatie van drie significanties en een marge van 0,06 lijkt voldoende om de leerlingen die alleen de eerste trilling pakken af te straffen op de tweede deelscore.

Door: van Garderen | Datum: Zondag 28 mei 2017, 11:15 uur

@franzel

 

ik ben het daar mee eens. Alleen de opmerking over zo nauwkeurig mogelijk niet. Als het goed is leren wij de leerlingen om altijd nauwkeurig te werken en in dit geval meerdere tijden te pakken.

Maar de conclusie dat als ze dat hier niet doen, dat ze dan de eerste deelscore kunnen halen en het tweede al snel kwijt zijn. Daar ben ik het mee eens. Ik interpreteer dat alleen gebruik van f=11¯ niet genoeg is, de trillingstijd moet uit de grafiek zijn gehaald.

De combinatie van drie significanties en een marge van 0,06 lijkt voldoende om de leerlingen die alleen de eerste trilling pakken af te straffen op de tweede deelscore.