Vraag 24

Vraag 24

Door: Ad Mooldijk | Datum: Donderdag 18 mei 2017, 23:21 uur (Bewerkt op: 18-05-2017 23:21)

Plaats hier uw reactie

Antwoord:

Door: Wendy Derks | Datum: Zaterdag 27 mei 2017, 09:40 uur

Mag je het 2e scorepunt alleen toekennen als voor v de lichtsnelheid ingevuld wordt? Onder completeren valt dan omrekenen en omschrijven en eenheid en significantie. Of kun je met v = geluidssnelheid het 2e scorepunt ook geven en hoort het begrip dat de lichtsnelheid nodig is en het opzoeken bij het completeren? Ik heb het 1e gedaan.

Door: Jacco Dankers | Datum: Zaterdag 27 mei 2017, 14:41 uur

Als een leerling opschrijft: v = f x lambda en dan voor v wel de lichtsnelheid invult is er geen probleem. Als hij in die formule een geluidssnelheid invult is het tweede bolletje niet gescoord. Maar opschrijven c = f x lambda en dan de verkeerde waarde voor c is een twijfelgeval. Volgens mij kun je het wel geven, want formeel is het tweede scorepunt al gescoord als alleen de waarde voor lambda ingevuld is. Maar bij invullen van een expliciet foute waarde voor c wordt het twijfelachtig of je kunt stellen dat het überhaupt de juiste formule is die ingevuld wordt. Voordeel van de twijfel?

Door: van Garderen | Datum: Zaterdag 27 mei 2017, 16:57 uur

@dankers   Juiste formule geselecteerd en minstens een waarde goed ingevuld. Volgens mij is er geen twijfel.

 

over v=λ·f met vc was onze kring wat verdeeld. Mijn gevoel zegt niet de goede formule geselecteerd.

 

btw checj die coole buttons die Aad heeft aangezet. Niks meer labda uitschrijven maar gewoon formules schrijven met je vinger.