Opgave 18 |
||
---|---|---|
Door: Schaareman
|
Datum:
Woensdag
18
juni
2025,
10:44 uur
(Bewerkt op: 18-06-2025 10:51)
Zo slecht, dit... een onvervalste stapelvraag. Geen gekoppelde, dan zou de opmerking "indien een fout antwoord het gevolg is etc.." nog van toepassing zijn. Als een leerling bij 17 op een positief getal uikomt, dus de conclusie dat de reactie tot aniline (= naar rechts) endotherm is, klopt er niets meer van de tekst daaronder... dan gaat het evenwicht namelijk helemaal niet meer naar links volgens de regel. Wat moeten we dan met die "indien een fout antwoord.." bezweringsformule? Daar kun je dan helemaal niets meer mee.. |
Antwoord: |
||
---|---|---|
Door: Ingo van 't Oor
|
Datum:
Woensdag
18
juni
2025,
12:53 uur
Eens, mijn leerling raakt bij 17 in de war door de kJ (vind ik niet gek) en komt op een positief antwoord uit. Hier legt ze vervolgens keurig uit dat bij verhoging van de temperatuur de endotherme reactie in het voordeel is, dat de reactie naar rechts endotherm is door haar positieve antwoord. En concludeert vervolgens alsnog dat het evenwicht naar links gaat, omdat die kant (blijkbaar) ook endotherm is. Ik gooi het maar onder de opmerking, ik zie voldoende inzicht in het evenwichtsverschuiven bij temperatuursverhoging. |