Vraag 14 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
10:37 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Rick Vooys
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
21:05 uur
Misschien vat ik 'inzicht' hier te ruim op, maar MOET je iets zeggen over de afstand tot cepheiden in het antwoord.
Een antwoord als "Als de gegevens van willekeurige cepheiden in het heelal op het diagram was gezet, was er geen rechte lijn in te trekken en kon je er geen formule uit maken'' dekt volgens mij voldoende de lading... |
||
|
Door: Rick Vooys
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
21:11 uur
of andersom, moet je iets zeggen over C / lijn als je gewoon zegt: "de afstanden tot de cepheiden moeten ongeveer gelijk zijn voor het trekken van een conclusie, dat is bij willekeurige cepheiden in het heelal niet zo" |
||
|
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Woensdag
13
mei
2026,
21:30 uur
Afstand hoeft niet, je mag ook zeggen dat willekeurige Cepheïden verschillende waarden voor C hebben (en dus verspreid door het diagram komen te liggen). |
||
|
Door: Carin Heere-Alkemade
|
Datum:
Zondag
17
mei
2026,
14:51 uur
Is dit een aardig alternatief dat ook goed is? "Je moet minimaal 2 Chepheiden per zonnestelsel hebben want ander kan je de rc niet bepalen. Deze rc moet je vergelijken met 2 cepheiden uit andere zonnestelsels om te kijken of a constant is. Als je dit willekeurig doet kun je er niet vanuit gaan dat alleen de a constant is." Oké zonnestelsel moet sterrenstelsel zijn maar het idee dat ze willekeurig in het heelal zou meten geeft inderdaad het risico dat er niet genoeg metingen zijn per sterrenstelsel. In ieder geval in theorie. |
||
|
Door: Garmt de Vries-Uiterweerd
|
Datum:
Zondag
17
mei
2026,
18:46 uur
Die leerling begrijpt het volgens mij prima. Nou is in de praktijk een rc bepalen uit slechts twee metingen vragen om problemen, vooral in de sterrenkunde, maar daar komt deze leerling nog wel achter als zij iets natuurkundigs gaat studeren :) |
||
|
Door: de Groot
|
Datum:
Maandag
18
mei
2026,
14:29 uur
Als ik naar het 1e streeoje in het NVON-verslag kijk, kan een ll dan nog het 2e bolletjes scoren zonder het 1e gescoord te hebben?
|
||