Vraag 15

Vraag 15

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 10:37 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Bart van de Laar | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 13:07 uur

Een leerling berekent de waarde van C voor Delta Cephei en zegt dat er een kwadratisch verband is tussen C en de afstand. Hij rekent dus uit hoeveel keer C voor Delta Cephei groter is dan C voor KMW, neemt daar de wortel van en vermenigvuldigt dat met de afstand tussen de aarde en Delta Cephei en komt op het goede antwoord. Het zal wel kloppen, maar hoe weet hij dat er een kwadratisch verband is tussen C en de afstand? 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 14:10 uur (Bewerkt op: 13-05-2026 21:30)

log(I) is iets van de ster plus log(C) waarbij C van de afstand afhangt. Dus I = constante * C en dan zal in C wel die 1/r^2 zitten. Had de leerling er wel even bij mogen schrijven :)

Door: van Helden | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 18:02 uur

Toch even een vraagje over de grafiek. Ook bij een logaritmische schaal horen er toch 9 maatstreepjes tussen twee waardes? Hierdoor wordt het aflezen een beetje gaar... Hierdoor kun je met aflezen van de intensiteit zowel 4,9 als 5,9 kloppend aflezen is mijn indruk.

Door: Herman van Dijk | Datum: Dinsdag 12 mei 2026, 21:13 uur

Over logaritmische schaal: volgens mij klopt 8 streepjes: 2,3,4,5,6,7,8,9 : 8 streepjes. 

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Woensdag 13 mei 2026, 21:31 uur

Ja, dat aflezen gaat vaak fout. Leerling ziet het eerste streepje boven de 10^–14 dan als 1, de volgende als 2, etc., terwijl 1·10^–14 natuurlijk op het streepje zit, de volgende is 2·10^–14.

Door: Kerssies | Datum: Vrijdag 15 mei 2026, 12:11 uur

Bij het nakijken viel mee op dat een aantal van de betere leerlingen helemaal losgingen met de wet van Leavitt. Nu ik de vraag nog een keer lees kan ik me dat wel voorstellen. Had er bij de zin "Met dit gegeven en de wet van Leavitt kon men vervolgens ook de afstand tot de veel verder weg gelegen KMW bepalen." niet ook iets bij moeten staan als en nog een andere wet?

Door: Hans Kramer | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 00:00 uur (Bewerkt op: 16-05-2026 00:18)

Missen leerlingen die de intensiteit van KMW uitrekenen met formule 1 de tweede bol omdat ze de tweede figuur niet gebruiken (en niet nodig hebben) maar verder wel een correct eindantwoord hebben?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 09:24 uur

De vraag is "Bepaal" en niet "Bereken". Maar de waarden van a en log(C) voor de KMW heb je eerder al bepaald. De aanpak via formule (1) is dus zonder meer in orde.

Door: Reeuwerd Straatman | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 22:37 uur

Ik heb een aantal leerlingen die de periode goed uitrekenen, maar de eenheid niet noteren. Kost dat dan 1e bolletje?

Eenheid vergeten is natuurlijk een rookie mistake, maar technisch gezien staat bij bolletje 2 alleen dat je T moet hebben bepaald tussen bepaalde waarden. Maar niet "completeren van de bepaling van T".

Dan kun je de eenheid van T meenemen in 4e bolletje, toch?

Door: Garmt de Vries-Uiterweerd | Datum: Zaterdag 16 mei 2026, 23:09 uur

Nee, die eenheid hoort er wel bij voor het bepalen. Vooral omdat dit een "voer de volgende opdrachten uit" is, moet je het bepalen van T onafhankelijk beoordelen van de volgende opdracht. En het staat er nota bene heel nadrukkelijk bij: in dagen en in twee significante cijfers. Ik zou bol 1 daarom niet geven.