Vraag 05

Antwoord:

Door: Wouter den Boer | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 22:47 uur

Hoe weten jullie zo zeker dat N3H9 niet bestaat? Ik ben er nog niet achter...

Maar eigenlijk is dat de vraag niet...de vraag is of de VWOleerlingen het moeten/kunnen weten. En daar is het antwoord nee. Dus...ik zie niet in waarom N3H9 voor een leerling fout zou zijn...Anders gaan we ook discussieren of Cl+ wel bestaat....

Door: Wiersma | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 11:31 uur

@Wouter den Boer
De examenmakers pretenderen volgens mij niet dat Cl+ daadwerkelijk bestaat in de oplossing, 'het kan worden beschouwd als een Cl+ deeltje'. Het gaat hierbij eerder om het oxidatiegetal van Cl die 1+ is. Maar los daarvan kan je met middelbare schoolstof m.i. toch wel echt bedenken dat N3H9 niet kan bestaan. Naja, ik reken hem in ieder geval fout.

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 12:08 uur

Tjsa, ik ben het wel met je eens dat N3H9 mogelijk onduidelijk is, maar als ik mij verplaats in een leerling...nergens leren we iets over stabiliteit van moleculen op basis van molecuulformules, behalve dat we bekende vormen en groepen moeten kennen (en daarmee hun stabiliteit "bewijzen").  Maar dat er rustig ook stabiel H7O3+ bestaat, wordt telkens in opgaven dan als "tada" aangedragen.  

En N2H4 is ook "bekend". bij de leerlingen. Ik denk dat het in beperkt inzicht ook mogelijk is om te denken dat er N3H9 vrij kan komen. Er wordt nergens gehint dat het gaat om een bekend verondersteld deeltje. Denk ook dat het wijs was geweest om een hint die kant op te doen.. (iets met een 1:3 oid). 

Maar, ik begirjp ook het standpunt dat het onjuist kan zijn. 

Door: Wouter den Boer | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 12:08 uur

Tjsa, ik ben het wel met je eens dat N3H9 mogelijk onduidelijk is, maar als ik mij verplaats in een leerling...nergens leren we iets over stabiliteit van moleculen op basis van molecuulformules, behalve dat we bekende vormen en groepen moeten kennen (en daarmee hun stabiliteit "bewijzen").  Maar dat er rustig ook stabiel H7O3+ bestaat, wordt telkens in opgaven dan als "tada" aangedragen.  

En N2H4 is ook "bekend". bij de leerlingen. Ik denk dat het in beperkt inzicht ook mogelijk is om te denken dat er N3H9 vrij kan komen. Er wordt nergens gehint dat het gaat om een bekend verondersteld deeltje. Denk ook dat het wijs was geweest om een hint die kant op te doen.. (iets met een 1:3 oid). 

Maar, ik begirjp ook het standpunt dat het onjuist kan zijn. 

Door: Arjan van Ginneken | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 17:38 uur

N3H9 tekenen en je aan de covalentie houden is best lastig. Ook met Lewisstructuren kom je daar niet uit. Oftewel voor een V6 leerling bestaat het niet.

Door: Wouter den Boer | Datum: Vrijdag 22 mei 2026, 15:01 uur

Maar dan kom je met een veelgevraagd en veelaangeboden carbocation ....die voldoet ook niet aan de door jou gestelde Lewis en octet...

Ik zie hier gewoon de humor van in.