Vraag 09

Vraag 09

Door: Ad Mooldijk | Datum: Woensdag 15 april 2026, 14:16 uur

Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen.

Antwoord:

Door: Yaro Shelomov | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 13:48 uur

Een leerling heeft deze "geVWO'd" en 0,927 L genomen voor de hoeveelheid water. (=82% van 1,13 kg)
Dus de [OH-] wordt 2,55.
Ik vind het raar dat dit totaal niet in het cv staat.

Door: Ballijns | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 16:50 uur (Bewerkt op: 20-05-2026 17:27)

Ik had een heel andere route om tot het antwoord te komen. Ik vind het ook niet netjes om te stellen dat de molaire massa van het mengsel 86,1 g/mol is.

Als een leerling alleen noteert pH + pOH = 13,83, maar verder niets, is dat dan nog iets waard voor het 4e bolletje?

Ook vreemd: in voorbeeldantwoord staat aantal mol NaOH (en C2H5OH) en in de bolletjes staat NaOH en C2H5OH. Het aantal mol ethanol is toch niet relevant?

Door: Krist | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 21:26 uur (Bewerkt op: 20-05-2026 21:30)

Ik heb hier nog een leerling met een alternatieve methode: zij berekent geen pOH, maar neemt de Kw (niet de pKw dus) en berekent daarmee vanuit de [OH-] met behulp van het waterevenwicht de [H3O+] en vandaaruit de pH. Chemisch gezien een juiste methode, maar ze maakt een foutje bij bolletje 2. Aangezien ze voor bolletjes 3 en 4 dus een andere methode volgt, past het niet in het model. Ik neig ernaar toch 3 punten toe te kennen. Jammer dat er in het antwoordmodel geen rekening is gehouden met deze methode.

En gek dat in het voorschrift zoals het er nu staat, bij bolletje 4 staat 'met behulp van de Kw', terwijl in de uitwerking feitelijk de pKw gebruikt is.

Door: Jukes | Datum: Woensdag 20 mei 2026, 21:39 uur

@Krist Dat heb ik ook. Ik ga (conform algemene regel 3.3) het 3e bolletjes toekennen voor het berekenen van [H3O+] uit Kw en [OH-] en het 4e bolletje voor het berekenen van pH uit [H3O+].

Door: Schaareman | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 17:55 uur (Bewerkt op: 21-05-2026 18:50)

Ik zie ook veel de alternatieve route via de Kw en niet via de pKw. Mits consequent uitgevoerd geef ik 2p voor het via de (al dan niet correcte) [OH-] en de Kw uitgerekende [H+] en vervolgens daaruit de pH. Dat is in lijn met het cv.

Wat ik ook veel zie is de (onhandige) route via deelmassa van (impliciet) 1 mol NaOH en ethanol, 86,1 g naar massa oplossing (/0,18) en dan naar het volume oplossing met de dichtheid (komt bij correcte berekening 0,423 L uit) en zo naar de juiste molariteit (1 mol OH- in 0,423 L geeft inderdaad 2,36 mol/L) dat is dus ook goed.

En ook: waarom moet de massa per liter? Je kan prima een massa per m3 uitrekenen en op een goede concentatie komen.... 

Lang leve deze nodeloos ingewikkelde (echt.. waarom..) opgaven! 

Ik denk niet dat iets insturen hierover zin heeft, want er zijn zoveel mogelijkheden om het dus aan te pakken (al ruimen ze daar bij vraag 12 wèl ruimte voor 3 methodes in..)

Door: Krijgsman | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 19:21 uur (Bewerkt op: 21-05-2026 19:25)

Het is inderdaad om te huilen, deze vraag...Maar toch, in het kader van ' sprokkelen'. Als een leerlingen met ' zomaar'  een getal een pOH berekend, is dat dan het 3e bolletje?

Overigens heb ik maar heel weinig leerlingen die een poging wagen bij deze vraag....

Door: Harry Schreurs | Datum: Donderdag 21 mei 2026, 21:56 uur

History repeats.
Ruim 20 jaar geleden rekenden we met het waterevenwicht van [OH-] naar [H3O+]. Daarna kwam de regel pH + pOH = 14,00.  Het kon allebei, dus ik liet gewoon doorgaan met het waterevenwicht, totdat er in een havo-examen ineens een vraag stond met iets als "hier geldt pH + pOH = 13,50". Daar hadden de leerlingen niet van terug.
Dus sindsdien maar gebruik gemaakt van pH en pOH, in het begin nog wel de andere kant erbij, maar de laatste jaren niet meer.
En zie: nu een opgave die zich het best laat oplossen met het waterevenwicht.
"Whatever you do: don't fall asleep!"