Vraag 16 |
||
|---|---|---|
|
Door: Ad Mooldijk
|
Datum:
Woensdag
15
april
2026,
14:19 uur
Plaats hier uw vragen, opmerkingen of overdenkingen. |
||
Antwoord: |
||
|---|---|---|
|
Door: Inge Roos
|
Datum:
Dinsdag
19
mei
2026,
22:14 uur
(Bewerkt op: 19-05-2026 22:40)
Zouden jullie een antwoord waarbij er een pijl van de binding tussen de C en de O naar de O gaat en een pijl van een vrij elektronenpaar op die O naar de H van H3O+ ook goed rekenen? |
||
|
Door: de Kruif
|
Datum:
Dinsdag
19
mei
2026,
22:18 uur
@Inge, dat kwam ik hier eigenlijk checken, het antwoord dat jij beschrijft is volgens mij het goede antwoord en wat hier staat stond in het verleden bij "niet aanrekenen", maar vind ik eigenlijk fout. Maar misschien zie ik het wel verkeerd? |
||
|
Door: Kooijman
|
Datum:
Dinsdag
19
mei
2026,
22:27 uur
@de Kruif: Eens. |
||
|
Door: Gertien Smits
|
Datum:
Dinsdag
19
mei
2026,
22:47 uur
Ik verwachte dit ook andersom... |
||
|
Door: Arjan van Ginneken
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
11:13 uur
Ik kijk dit soort opgaven altijd na in de geest van "als ik de pijlen volg dan komen er inderdaad de producten uit die geven zijn". In dit geval zou je met een intere omleiding er ook komen. N-H naar C=N, C-O naar de H van de NH. Klaar. Formeel kun je ook zeggen dat de N-H-binding een vrij elektronenpaar gaat vormen en het bestaande vrije elektronenpaar de C=N gaat vormen. |
||
|
Door: Ade Hoekstra
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
21:45 uur
@Arjan, niet mee eens; het plaatje is duidelijk dat er iets geberud met oxonium ion en water. Intern omleiden laatr ze beide zoals ze zijn en dat staat er niet |
||
|
Door: Jukes
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
23:00 uur
@Arjan van Ginneken In dit geval staat er boven de opgave dat H2O-moleculen en H3O+-ionen een rol spelen in het mechanisme. Ik zou daarom een interne omleiding niet goed rekenen. |
||
|
Door: Wouter den Boer
|
Datum:
Woensdag
20
mei
2026,
23:01 uur
AAAAHHHH. Ik ben echt gegeseld toen ik dergelijke elektronverplaatsingen weergaf bij organisch (oke, zachtmoedig aangemoedigd het anders te doen, sorry Jan en Kelly). Toch wordt door het CV en het examen telkens deze wijze tot "het meest juiste" benoemd. Hiermee verdwijnt het vloeiende en logische verplaatsen en dus het beetje inzicht dat geboden wordt daaruit. Toekomstige leerlingen gebruiken dit als voorbeeldantwoord om te leren... |
||
|
Door: Schaareman
|
Datum:
Zaterdag
23
mei
2026,
14:52 uur
Opmerking over het foute antwoord als voorbeeldantwoord wordt breed gedeeld. Waarom niet het goede antwoord geven en dan coulant zijn met het toekennen van de punten, we maken immers nog lang geen (organisch) chemici van ze. Maar zoals een oud-leerling die inmiddels scheikunde studeert al zei; op de universiteit leren ze je in week 1 al dat wat je op de middelbare leert niet klopt...... |
||
|
Door: Arjan van Ginneken
|
Datum:
Zondag
24
mei
2026,
12:41 uur
@Schaareman: achteraf vond ik dat een van de meest onzinnige opmerkingen van heel de opleiding. Wat ze hadden moeten zeggen is dat de scheikunde van het vwo onvolledig was. De schoolscheikunde is prima toepasbaar, mits je het toepassingsgebied kent, of de onderliggende aannamen. |
||